Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

VW Panamericana: Bekvämt och spännande

I en del bilar känner man ren äventyrslusta välla över en när man sätter sig i dem. Volkswagen Panamericana är inte en av de bilarna - det tar ett par kilometer innan man förstår att det här inte bara är en gigantisk familjebil utan även en vandrare med sjumilastövlar.

Annons

I ett huj har vi avverkat de första femtio milen. Trots att det är en stor buss (som också går att köpa som skåpbil) är komforten grym och femtio mil märks inte i kroppen, varken hos den som kör eller dem som åker.

Snabb beställning i vägkrogens drive in-lucka går alldeles utmärkt tack vare ljudsystemet som tar in rösterna från baksätet och transporterar ljudet fram och tillbaka mellan sätena. Två personer behöver springa på toaletten, men för oss övriga finns det ingen anledning att lämna de bekväma fåtöljerna än på ett tag.

Panamericana har sex fåtöljer som alla är värdiga en privatjet, men det som gör dem mest bekväma är rymden, det går att sträcka ut sig rejält. Om alla sträcker ut sig så mycket det går finns det fortfarande plats för sex personers vinterpackning - skidorna kan läggas i mittgången. Behövs mer bagageutrymme kan stolarna skjutas fram. Mittenstolarna kan vändas också så att två personer åker baklänges - då kan det uppfällbara bordet i mitten användas till kortspel.

Redo för äventyr

I grund och botten är det här en vanlig Multivan, men med två centimeter extra markfrigång (det gör mer än du tror), durkaluminium på golvet och ett robustare intryck känns Panamericana lite mer redo för långresan - äventyret. Fyrhjulsdrift från svenska Haldex ger riktigt bra framkomlighet och utrustad med diffspärr tar sig bilen fram förbluffande fint i djupsnön. Men inbilla dig inte att Panamericana är något för skogen. Trots markfrigången skrapar det snart i under bilen och de rejäla underkörningsskydden som ser så bruksiga ut visar sig snart vara av plast och gå sönder så snart en snödriva eller gren tittar på dem. Dessutom är ettans växel för högt växlad för att det ska gå att smyga fram när det går tungt, full gas är bättre men sällan lämpligare. En oplogad vinterväg med fyra-fem centimeter snö däremot är inga problem.

För att vara en så stor bil är Panamericana väldigt medgörlig på kurviga vägar. Går det för fort tappar framhjulen först fästet, men det följs av att antisladdsystemet rycker in och hjälper till. På isbanan går det att få den stora bilen att dansa, men bara om man kopplar ur antisladdsystemet och provocerar rejält - och inte ens då känns Panamericana otrygg.

Stress undanbedes

Det finns tre motoralternativ till bilen, en liten diesel på 130 hästkrafter, en större på 174 samt en bensinsexa på 235 hästar.

Bensinmotorn är svårmotiverad, den lilla dieseln räcker egentligen bra men den stora dieselmotorn är underbar. Stark som en oxe finns det alltid kraft i överflöd både till omkörningar och branta backar.

Trots motorstyrkan och storleken på bilen är det inga problem att hålla förbrukningen under litern vid långkörningar. Då kommer ni drygt 80 mil innan ni måste kliva ur och tanka, en lämplig etapp. Har ni bråttom däremot sticker förbrukningen iväg och då vill motorn gärna ha en halvliter diesel extra per mil. Men Volkswagen Panamericana är ingen bil man har särskilt bråttom i - den är så skön att köra och åka att det gärna får ta lite extra tid.

Det kostar en del att åka så här äventyrligt och med lite mer eller mindre nödvändiga tillbehör drar priset snabbt iväg över en halv miljon kronor. Familjen med lite äventyrskänsla klarar sig utmärkt med en standardutrustad Panamericana.

Volkswagen Panamericana

Motor: 5-cylindrig dieselmotor med turbo, 2 459 cm3, dubbla överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cylinder. Effekt 174 hk (128 kW) vid 3 500 varv/min, vridmoment 400 Nm vid 2 000 varv/min. Toppfart 184 km/tim, acceleration 0-100 km/tim på 12,5 sekunder

Chassi: Fyrhjulsdriven. Framhjulsupphängning med triangellänkar, snedlänkar med skruvfjädring bak, kuggstångsstyrning med servo, skivbromsar fram och bak. ABS. Antisladd.

Mått och vikter: Längd 489, bredd 190, höjd 195 cm, axelavstånd 300 cm. Tjänstevikt 2 315 kg. Maxlast 550 kg. Bagagevolym upp till 5 400 liter. Släpvagnsvikt 2 500 kg.

Pris: 434 800 kronor

Bränsleförbrukning: 0,92 l/mil

Utsläpp koldioxid: 243 g/km

Betyg: 4

Ekonomi: 3. Mycket pengar men du får igen mycket.

Säkerhet: 4. Säker för alla i bilen, lite värre för den du krockar med.

Komfort: 5. Sju personer åker kungligt.

Köregenskaper: 4. Säker, trygg och riktigt rolig.

Miljö: 3. Fyrhjulsdrift, stort bagage och plats för sju, förhållandevis snål.

Konkurrenter i klassen: Renault Espace, Mercedes Vito

Mer läsning

Annons