Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

VW Golf gör skäl för kvalitetsryktet

Klassiska VW Golf har få modellfel och tuffar säkert vidare som begagnad. Men varför är en så kompetent bil så bullrig?

Annons

Det finns i allmänhet inte mycket att gnälla om när det gäller begagnade VW Golf version fem (lanserades 2003). Detsamma gäller min testbil, som visserligen ska in på service när som helst, det skvallrar färddatorn om, men när det depåstoppet är avklarat kommer den pärlemoblå 2004:an säkerligen att rulla många fler problemfria mil än de drygt 6 000 som fyra ägare (inklusive handlare) hittills har kört den.

Hårt chassi

Jag sitter i en välskött bil som gott och väl representerar det kvalitetsrykte som modellen samlat på sig. Föregångaren Golf IV är definitivt ingen dåligt val, men version V är bättre. Det verkar som om trubbel med bromsrör och färdbroms från äldre Golfmodeller är åtgärdade, även om Golf V-ägare kunnat notera skrapiga bromsar. Så är också fallet med testbilen och jag tror inte att hela förklaringen är att bilen är sparsamt körd veckorna före vårt test.

Golf V finns med motoralternativen 1,6 (102 hästkrafter), 1,6 FSI (115 hästkrafter), 2,0 FSI (150 hästkrafter), TDI (105 hästkrafter) och TDI (140 hästkrafter). Vi prövar den något vassare 1,6 FSI med 115 hästar och sexväxlad manuell låda med Sportline-paket. Det innebär bland annat sportstolar och ett något hårdare chassi. Personligen föredrar jag hårdare än mjukare upphängning, men det innebär också att genomslaget av ojämnheter i vägen är tydligare.

Kupé i toppklass

Prestandamässigt kan det enligt min mening kvitta vilken av de båda 1,6 liters bensinmotorerna man väljer, men testbilens sjätte växel hjälper till att hålla nere bränsleförbrukningen. Extraväxeln ger också i marschfart ett lägre varvtal som sänker väg- och däckljudet i kupén, vilket borde kunna vara i lägre i en sådan välbyggd kärra som Golf.

Kupéutrymmena är i toppklass på alla sittplatser och bagaget är okej. Bakom ratten, som i likhet med stolen kan justeras åt alla håll, hittar alla förarstorlekar en bekväm position. För de riktigt långa turerna är det ett plus att de skålade sportstolarna har behållit sin hårda spänstighet.

God säkerhet

Med 35 år på nacken har VW Golf fortfarande en given plats hos begagnatköpare. Det är inte den billigaste i klassen, handlaren vill ha drygt 100 000 kronor för testbilen och det känns inte hutlöst med tanke på utrustning och skick. Hittar du ett bra exemplar torde besöken hos verkstaden bli få och det kan ju vara värt en hel del. Tänk på att många har varit hyrbilar.

Golf V har med sig med fem stjärnor från EuroNcap. Omdömet från säkerhetsövervakande Folksam hamnar också på plussidan - whiplashskydd (tillval) och anstisladdsystem (ESP). Service enligt longlife-principen (VW-språk), vars intervaller är max 3 000 mil eller 24 månader till en grundkostnad av cirka 12 500 kronor.

Golf 1,6 FSI 2004

Plus:

Har blivit betydligt större och säkrare. En familjebil där vuxna åker bekvämt i baksätet. Få dokumenterade modellfel.

Minus:

Högt vägljud och ibland skrapiga bromsar. Relativt högt pris. Dåliga däck på testbilen.

Modell allmänt*:

Volkswagen Golf är en av de få bilmodeller som har fått ge namn åt en hel bilklass. Golf-klassen är nämligen sedan debuten 1975 ett begrepp. 1984 kom Golf II, 20 centimeter längre och med mer plats för både passagerare och bagage. 1992 kom en ny generation men storleken var densamma, och inte heller utrymmet var bättre. Däremot blev Golf III en av de säkrare bilarna i sin klass. 1994 kom Golf kombi, förlängd hela 32 centimeter i bagageutrymmet. 1998 var det dags igen; en fjärde generation med omvittnat hög komfort introducerades. Enligt Korrosionsinstitutet är rostskyddet mycket bra. På hösten 2003 lanserades den femte generationen Golf med bland annat nya direktinsprutade motorer. Golf V finns med en mängd motoralternativ som 1,6 (102 hk), 1,6 FSI (115 hk), 2,0 FSI (150 hk), TDI (105 hk) och TDI (140 hk). Besiktningsresultaten är bättre än för medelbilen. Äldre årsmodeller får dock ofta anmärkningar mot bromsledningar.

Miljö:

Bränsle Bensin

Bränsleförbrukning 0,66

Miljöklass 2005

CO2-utsläpp 159 g/km

Ekonomi:

Cirkapris 86 300* (den testade bilens pris: 105 000)

Skatt 1 230

Milkostnad 26**

Årlig kostnad** 38 800

Reparationer Pris (märkesverkstad):

Kamremsbyte Kamkedja

Bromsskivor och belägg fram 3 600

Bromsbelägg bak 1 400

Avgassystem (utom kat) 5 900

Stötdämpare 5 500 (f), 3 800 (b)

Koppling 9 000

Strålkastarinsats/st 2 300 (hel strålkastare)

Teknik:

Effekt 115 hk

Cylindervolym 1 598 cm3

Växellåda M6

Vikt 1 390 kg

Maxlast 420 kg

Däck 195x65x15 (testbilen har 16-tums däck)

Säkerhet*:

3-punktsbälte alla platser Ja (f o m -98)

Krockkudde passagerare Ja (f o m -98)

Sidokrockkudde Ja (fr -98)

ABS-bromsar (standard) Ja

Nackskydd fram med whiplashskydd Ja (tillval)

Nackskydd på samtliga sittplatser bak Ja (f o m -95, får eftermonteras)

Antisladdsystem Ja (fr -04)

EuroNcaps krocktest Fem stjärnor av fem (VW Golf 2003). Fyra stjärnor (VW Golf 1998).

Folksams olycksstatistik Statistik saknas

* Avser grundmodellen. Priset för en enskild bil kan variera mycket beroende på körsträcka, utrustning, skick och inköpsställe. Avvikelser på plus eller minus 10 procent från det angivna cirkapriset är vanliga. Källa: Autodata, Konsumentverket/Bilprovningen.

** Baseras på en årlig körsträcka på 1 500 mil. Inkluderar värdeminskning, skatt, besiktning, bränsle, reparationer, service, tvätt, rostskydd, tillbehör, däck. Avser grundmodellen. Källa: Konsumentverket/Bilprovningen, Autodata.

Så här görs begagnattestet:

Den utvalda bilen provkörs under normala förhållanden under en dag på varierande vägtyper och i stadstrafik. Kvaliteten på bilar av samma fabrikat och årsmodell kan variera kraftigt beroende på en mängd faktorer som milantal och allmän skötsel. Omdömen som ges gäller i första hand den provkörda bilen och inte modellen i allmänhet om det inte särskilt anges.

Mer läsning

Annons