Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vårdcentraler saknar utbildad personal

Trots att alkohol är en av de viktigaste orsakerna till ohälsa har personalen på vårdcentralerna i Norrtälje inga särskilda rutiner för att upptäcka riskfyllt alkoholbeteende hos patienterna.

Annons

När vi möter en patient för första gången ingår alltid frågor om kost, motion, rökning och alkohol, säger Karin Ekenbäck, verksamhetschef inom primärvården. Men vi har inget systematiskt sätt att arbeta när det gäller alkohol. 

Enligt en rapport från Socialstyrelsen är det stor skillnad på hur man hanterar alkoholfrågor på vårdcentralerna i de olika landstingen. I Västerbotten har man utbildat 94 procent av personalen de senaste tre åren jämfört med endast 30 procent i Skåne. I Stockholm och i riket är det drygt 50 procent.

I Norrtälje är alltså ingen personal utbildad. Däremot finns det flera som har utbildning när det gäller rökning. Förut delade sjuksköterskorna ut enkäter, men det görs inte längre. 

Jag har jobbat med alkoholfrågor själv när jag tidigare arbetade inom företagshälsovården. Det är lättare att upptäcka i arbetslivet, säger Karin Ekenbäck.

Enligt henne går det att påverka den som är i riskzonen, men det är svårare med dem som redan utvecklat ett missbruk.

De kommer i regel inte till oss, de vill inte bli fråntagna det som de anser är livräddande för dem. 

Men hon understryker att i de fall ett skadligt beteende upptäcks så påtalas det alltid.

Till skillnad från andra kan vi lägga oss i, säger Karin Ekenbäck. 

Alkohol är en av de viktigaste orsakerna till ohälsa. Under 2000-talet har alkoholkonsumtionen ökat och ligger i dag på över tio liter ren alkohol per år och person över 15 år. Under 90-talet var alkoholkonsumtionen mindre, mellan sjuåtta liter om året. Enligt Socialstyrelsen sker insatserna på alkoholområdet i för liten omfattning trots att alkohol ligger bakom många av de faktorer som människor söker vård för.

Visst är det jättestort problem och vi skulle kunna göra mera. Men problemet är att det är så oändligt mycket som vårdcentralen ska göra. Vi skulle behöva mer pengar för förebyggande syfte och vi behöver ett tydligare uppdrag, säger Karin Ekenbäck. 

Therése Söderlund

[email protected]

”Det behövs en modell för hanteringen av alkoholfrågor” Det vore bra om vårdcentralerna kunde få i gång en modell för att hantera alkoholfrågor och att det var lika överallt.

Det säger Eva-Lena Hellberg, enhetschef på Beroenderådgivningen i Norrtälje.

På vårdcentralen träffar man ofta patienten i ett tidigt skede och då går det snabbare att få hjälp, säger Eva-Lena Hellberg.

Beroenderådgivningen är en specialistenhet för behandling av alkohol-, tablett- och narkotikaproblem i öppenvård.

Ofta förnekar den som har ett riskfyllt alkoholbeteende att de har problem. Det blir svårare att upptäcka patienterna om personalen inte har någon utbildning.

Det finns ju modeller att tillgå och det handlar också om hur man rent tekniskt ska fråga, säger Eva-Lena Hellberg. 

Beroenderådgivningen kan också ge konsulthjälp till vårdcentralerna.

Hur ofta händer det att de tar kontakt med er?

Jag har ingen statistik, men jag kan ju önska att det kunde ske oftare. 

För den som fått en remiss till Beroenderådgivningen är det en väntetid på entvå veckor och Eva-Lena Hellberg tycker att det är acceptabelt. Om vårdcentralerna upptäckte ett riskfyllt alkoholbeteende tidigare skulle vårdcentralerna och Beroenderådgivningen kunna samverka i högre grad kring problemen och hjälpa patienten.

All samverkan är ju bra och det ingår också i vårt uppdrag inom Tiohundra att påbörja en samverkan. Det har väl inte riktigt hunnits med, säger Eva-Lena Hellberg. 

Therése Söderlund

Mer läsning

Annons