Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Toyota Avensis: Vinnande koncept

En Toyota Avensis köper man kanske inte främst för att det är världens roligaste bil att köra utan snarare för att den levererar hög kvalitet, hög pålitlighet och hög säkerhet.

Annons

Den helt nya generationen av Toyotas mellanklassare håller fast vid det vinnande konceptet. Egentligen är Toyota Avensis numera inte särskilt japansk. Även om den första generationen från 1997 var baserad på asiatiska Toyota Corona så är bilen i dag konstruerad, designad och tillverkad i Europa. Närmare bestämt i Burnaston i engelska Derbyshir.

Fast chefskonstruktören är dock japansk och bär det klingande namnet Takashi Yamamoto. Främsta säljargumentet för generation III är högre prestanda till lägre bränsleförbrukning. Receptet stavas energieffektivare motorer, nya växellådor och en mera slimmad design. Men ner till den svenska miljöbilsgränsen når ingen av modellvarianterna.

Fem motorer

Fem motorvarianter kommer till Sverige i första svepet. En 1,8-liters bensinfyra på 147 hästar och så en 2,0-liters bensinmaskin som ger bara fem extra hästkrafter. Det är marginell skillnad även i bränsleförbrukning. Däremot är bilen med den mindre motorn 27 000 kronor billigare.

Till detta tre dieslar; en 2,0-liters på 126 hästkrafter och två stycken 2,2-liters på 150 respektive 177 hästar.

Bensinmotorerna har Toyota lyckats bra med även om de inte erbjuder några imponerande prestanda. Dieslarna har också blivit effektivare men fortfarande känns de franska och italienska konkurrenterna lite vassare.

Toyota räknar med att 80 procent av köparna väljer kombimodellen. Bilen är bara blygsamt längre än föregångaren men den är bredare och avståndet mellan hjulaxlarna har växt, så nya Avensis är överraskande rymlig. Utom på höjden. Provbilen har ett gigantiskt glastak som stjäl utrymme. Både fram och bak. Även lutningen på taket inkräktar på utrymmet för långa passagerare i baksätet.

Steglös

Japanska bilar är överlag kända för att släppa in mycket vägbuller och även om nya Avensis blivit bättre ljudisolerad så slamrar gruskorn och skräp ganska ljudligt i hjulhusen. Däremot spinner motorn i vår bil helt vibrationsfritt.

Provbilen är försedd med en steglös växellåda a la holländaren Van Doornes patent, som vi minns från Daf och gamla Volvo 343. En Variomatic alltså, som Toyota dock valt att kalla Multidrive S. Den ger lågt motorvarv i marschfart och drar inte mer bränsle än en manuell låda. Men den är oförskämt dyr - 15 400 kronor.

Toyota Avensis har inte haft helt lätt att slå sig in bland de tjänstebilsåkare som idag föredrar svenskt men det är som bekant nya tider och i år kan mycket förändras på bilhandlarnas topplistor.

Toyota Avensis Kombi45

ALLMÄNT 9 av 10 poäng

Tjänstevikt (kg)1 635

Max släpvagnsvikt (kg)1 800

Drivning Fram

Växlar Variomatic

Cylindrar/volym (cc)4/1 987

Maxlast (kg)415

PRESTANDA 7 av 10 poäng

Effekt (hk)152

Vridmoment (Nm/varv) 196/4 000

CO2 (g/km) 164

0-100 km/t (sek) 10,3

Vändcirkel (m) 10,8

KOMFORT 10 av 10 poäng

Fällbart ryggstöd bak Ja

Ställbar ratt Höjd/längd

Bagageutrymme 543/1 609

Luftkonditionering ACC

Styrservo Elektrisk

SÄKERHET 10 av 10 poäng

3-punktsbälte alla platser Ja

Krockkuddar 7

Fästen barnstol Ja

Sidokrockkuddar Ja

Sidokrockgardin Ja

EKONOMI 9 av 10 poäng

Pris på gatan 238 000 kr

Skatt 1 335 kr

Bränsleförbrukning (l/mil)0,69

Serviceintervaller 1 500 mil/1 år

Garantier 3/3/12

Avgassystem (utom kat) 2 975 kr

Strålkastarglas/insats2 638 kr (komplett)

ANTAL STJÄRNOR: 4

Plus: Pålitlig som få, låga driftskostnader och bra andrahandsvärde.

Minus: 2-litersdieseln ett bättre miljöval. Stötar och ljud letar sig upp från hjulen.

Tre av de vassaste konkurrenterna:

Stockholm (TT Spektra)

VW Passat Variant 1,8T 44

Betyg: 4

239 900 kronor. Pålitlig tjänstebilsfavorit.

Mazda 6 kombi 2,044

Betyg: 4

224 000 kronor. Bekymmersfri men lite bullrig.

Honda Accord 2,0 Tourer42

Betyg: 4

247 900 kronor. Rolig att köra men dyr att äga.

Mer läsning

Annons