Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Skoda Octavia ger körglädje i vinter

Lågprismärket Skoda är inte särskilt mycket lågpris längre. Men med högre pris kommer bättre kvalitetskänsla och helhetsintryck. Skoda Octavia med fyrhjulsdrift är en riktigt bra och trevlig vinterbil till ett bra pris - så länge du inte börjar kryssa i tillbehörslistan.

Annons

Minus 23 grader på morgonen men den digitala termometern skvallrar om att det varit 27 grader kallt under natten. Den kalla luften kittlar i halsen när jag drar in morgonluften på vägen från huset till bilen.

Startmotorn får gå några sekunder mer än vanligt innan motorn tänder till och går i gång. Det kittlar nog lite i halsen på 1,8-litersmotorn också för i början låter den som en diesel. Men snart tystnar den och jag ger mig ut på vägen.

Det tar inte lång stund innan värmen börjar komma, både i varmluftsutblåsen och i stolen. Redan efter några kilometer kan jag ta av mig mössan och efter ungefär en mil är det varmt även i baksätet.

Att värmen kommer snabbt och effektivt är inte bara skönt utan även nödvändigt på vintern. Att köregenskaperna på halka är bra är minst lika viktigt.

På sliriga vintervägar går Skoda Octavia 4X4 som tåget. Fyrhjulsdriften, som kommer från svenska Haldex, griper in blixtsnabbt och för bilen stadigt genom de sliriga kurvorna. Går det lite för fort griper antisladdsystemet in mjukt och häver sladden men det är sällan det behövs. Balansen är fin i Octavia och det är grunden till det trygga beteendet. Är du på bushumör trycker du ur antisladdsystemet, skönt att vissa biltillverkare fortfarande tillåter det!

Utan hjälp av antisladdsystemet är den fyrhjulsdrivna Octavian riktigt rolig uppe på testbanan på Gåraträsksjön. Bilen är fortfarande lugn och tillförlitlig men provocera den lite så kommer sladdarna.

Bekväm och snygg

1,8-litersmotorn ger, tack vare turbon, ordentlig effekt som räcker till både isbus och snabba omkörningar. Det är en riktigt trevlig motor som tillsammans med den sexstegade växellådan passar bilen perfekt. Mer effekt än så här behövs inte. På långkörningar är det inga problem att hålla en snittförbrukning på nära 0,7 liter per mil och det är riktigt bra för en familjekombi med fyrhjulsdrift och 160 hästkrafter. Men mycket gasande drar upp förbrukningen över litern.

Det är lätt att trivas inne i Octavia. Jämfört med den första generationen Skoda Octavia som kändes rätt pappig i kvaliteten har nya Octavia en känsla som inte är långt efter den som återfinns hos Volkswagen. Det är ombonat, snyggt och lätt att hitta en bra sittställning.

Det är gott om plats inne i bilen och fyra vuxna sitter bekvämt. Lastutrymmet räcker för fyra vuxna på skidsemester och är dessutom lättlastat.

Dyra tillbehör

Skoda har isolerat kupén ganska bra - det är bara bullret från isbarken som är lite irriterande. För den som vill hålla god fart är fjädringen perfekt, lagom hård men inte stötig - perfekt för gropiga kurvor. Den som är mer bekväm av sig tycker att fjädringen är aningen för fast.

213 900 kronor för en stark och snabb fyrhjulsdriven kombi är inte alls särskilt farligt. Men om du inte nöjer dig med standardutrustningen utan vill ha extra tillbehör springer priset snabbt iväg. Utan att anstränga dig är du snart uppe i 300 000 kronor. Nöj dig därför med standardversionen så får du en väldigt trevlig och trygg vinterbil med både körglädje och komfort.

Skoda Octavia 4X4

Motor: 4-cylindrig bensinmotor med turbo, 1 798 cm3, dubbla överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cylinder.

Effekt 160 hk (118 kW) från 4 500-6 200 varv per minut, vridmoment 250 Nm från 1 500-4 500 varv per minut.

Toppfart 218 kilometer per timme, acceleration 0-100 kilometer per timme på 8,1 sekunder

Chassi: Fyrhjulsdriven. Framhjulsupphängning med fjäderben, flerlänkad bakaxel med skruvfjädring, kuggstångsstyrning med elektromekanisk servo, skivbromsar fram och bak. ABS. Antisladd.

Mått och vikter: Längd 457 centimeter, bredd 177 centimeter, höjd 146 centimeter, axelavstånd 258 centimeter. Tjänstevikt 1 600 kilo. Maxlast 485 kilo. Bagagevolym 580-1 620 liter. Släpvagnsvikt 1 600 kilo.

Pris: 213 900 kronor

Bränsleförbrukning: 0,77 liter per mil

Utsläpp koldioxid: 180 gram per kilometer

Betyg: 4

Ekonomi: 4. Fyrhjulsdriven kombi till bra pris

Säkerhet: 4. Fyra stjärnor i Euro Ncap.

Komfort: 4. Tyst men aningen hård fjädring.

Köregenskaper: 4. Rolig och trygg på vintervägen.

Miljö: 4. Går riktigt snålt om du tar det lugnt.

Konkurrenter i klassen: Volkswagen Variant, Subaru Impreza, Volvo V50.

Mer läsning

Annons