Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ska Rodengymnasiet ner till absoluta botten?

För ungefär ett år sedan gjorde jag som elev på Rodengymnasiet en mätning på hur stor del av våra schemalagda lektioner som inträffade. Resultatet blev ungefär hälften, resten föll bort på grund av sjuka lärare, uppsagda lärare, lärare som helt enkelt inte behagade gå till jobbet - och en skola som hade som policy att av ekonomiska skäl inte ta in vikarier.

Annons

Som reaktion på bristen på undervisning så gjorde vi elever uppror mot de usla förutsättningarna, som inte bara ledde till dåliga kunskaper utan dessutom missvisande betyg som kommer följa med oss hela livet. Därtill hade lärare interna bråk som skapade obalans i hela organisationen. Ett ledningsbyte hade dessutom skett vilket bidrog till den totala förvirringen.

Jag kan tänka mig att jag inte var ensam om att kontakta skolchefen när det var som värst och ingen verkade ha makt eller resurser nog att förbättra någonting.

Detta var ett år sedan. Numera har vi en stabil lärarkår som är både närvarande och kompetent. Våra möbler är nuförtiden varken trasiga eller semiantika. Klassrummen är uppfräschade och arbetsmiljön avsevärt förbättrad. Nya datorer och nya datasystem är installerade. Skolledningen har dessutom en öppen och förändringsvillig attityd, vilket uppskattas av både lärare och elever.

”Harmoni” är ett starkt ord, men det är inte kaos längre, vilket gör att alla kan fokusera på den faktiska utbildningen istället för att hela tiden störas av allt grus som tidigare fanns i maskineriet. Jag trodde inte jag skulle säga det här men Rodengymnasiet har förändrats.

Att dessa ändringar var kostsamma är det ingen tvekan om, det har varit tydliga och nödvändiga punktinvesteringar som haft önskad effekt. Att resultaträkningen hamnade på minus drygt åtta miljoner kanske låter mycket men vi som har upplevt skillnaden tror jag kan skriva under på att det var minst en så stor förvandling som behövdes.

Norrtäljepolitikerna har ju som de flesta vet inte direkt varit generösa mot skolorna på sistone, och det kan knappast ha vara gratis att gå från total katastrof till funktion och trivsel på Rodengymnasiet. Om våra rektorer då har föredragit att förbättra vår arbetsplats istället för att blidka sina chefer ska de ha all heder för detta, anser jag, istället för att tvingas sänka standarden genom ytterligare besparingar.

Det finns fortfarande problem på Roden, så sent som förra veckan slutade en av våra bästa lärare för att hon inte längre stod ut med fortfarande slöa organisationen. Ett bibehållet och ökat kvalitetstänkande är nödvändigt men nu har det beslutats att svångremmen ska dras åt ännu mer, istället för tvärtom.

Vad jag undrar är hur det är möjligt att det ligger i kommunens intresse att kasta två tusen ungdomar med respektive lärare tillbaka till medeltiden när vi äntligen börjat se ljuset, tagit pistolen från tinningen och faktiskt börjat få lite äkta skolarbete gjort? Roden, den största skolan i Norrtälje, har tidigare rankats som ett av landets allra sämsta gymnasier ska kommunens nedskärningar ses som att vi siktar på den absoluta botten den här gången?

Mer läsning

Annons