Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Roslagspilen dröjer till år 2030

Från Norrtälje till Stockholm city på 53 minuter. Den resan med pendeltåg kan bli verklighet – men tidigast 2030.

Annons

NT har tidigare berättat att Banverket och SL utreder förutsättningarna för ett pendeltåg i länets nordöstra delar. Nu ska ett förslag ut på samråd.

Den nya linjen, som går under arbetsnamnet Roslagspilen, ska utgå från Solna pendeltågsstation och gå via Arninge och Åkersberga upp till Norrtälje.

Förutom Arninge, Åkersberga och Norrtälje blir det stationer vid Danderyds sjukhus, i Täby centrum, Täljö, Roslagskulla och Bergshamra i Norrtälje kommun. 

Hela projektet beräknas kosta 20 miljarder kronor och ta 15 år att bygga.

Men det finns fortfarande många frågetecken.

 Finansieringen är inte klar och det är högst osäkert om linjen byggs ut till Norrtälje. Enligt våra prognoser räcker passagerarunderlaget inte till för annat än 20-minuterstrafik på sträckan Norrtälje-Åkersberga. Det skulle innebära en försämring jämfört med dagens busstrafik, säger Susanne Sass-Jonsson på Banverket. 

Förstudien av spårtrafiken startade sommaren 2006 med hjälp av pengar från nordostkommunerna Norrtälje, Österåker, Täby, Vaxholm, Danderyd och Vallentuna.

Peter Häggberg, samordnare på Norrtälje kommun, ingår i arbetsgruppen som utreder Roslagspilen. Han anser att kollektivtrafiken i nordöstra länet är underdimensionerad jämfört med övriga Stor-Stockholm.

  För att kunna utveckla nordostsektorn måste vi få en effektivare trafik. Ett pendeltåg är bra för miljön och ger bättre bekvämlighet men vi tappar när det gäller turtäthet. Buss 676 går var fjärde-femte minut i rusningstid och så tät trafik får vi inte med Roslagspilen, säger Peter Häggberg. 

Kommunalrådet Kjell Jansson (m) är övertygad om att Norrtälje behöver spårtrafik i framtiden.

 Men enligt utredningen ska Roslagspilen gå med 15 eller 20 minuters mellanrum. Det är oacceptabelt. För att konkurrera med bussarna krävs minst 5-minuterstrafik i rusningstid, säger han. 

Nordostkommunerna, näringslivet, Vägverket och andra aktörer ska nu tycka till om det nya pendeltåget. Ett färdigt förslag ska sedan presenteras för SL:s styrelse och Banverkets ledning i höst.

 Men Roslagspilen är inte vårt enda alternativ. Vi tittar även på en utbyggnad av tunnelbanan till Arninge och en uppgradering av Roslagsbanan, säger Susanne Sass-Jonsson. 

Johan Sverke [email protected]

Mer läsning

Annons