Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Rosella seglar vidare efter varvsförsening

Det blåser motvind för Viking Lines nybygge i Spanien. Fartyget försenas och det dröjer till årsskiftet 2009/2010 innan det sätts in på rutten Kapellskär-Mariehamn.

Annons

Ursprungligen skulle passagerarfärjan levereras till början av sommaren. Men i somras kom beskedet att tidsplanen spruckit och att båten skulle tas i trafik den 15 september.

Nu står det klart att varvet i spanska Sevilla tvingas skjuta upp leveransen ytterligare några månader.

 Vi räknar med att ha henne här vid årsskiftet, säger Jan Kårström, vd för Viking Line Skandinavien AB.

Det är förra årets högkonjunktur i branschen som satt käppar i hjulen för rederiet.

 Huvudorsaken till förseningen är att finska Wärtsilä inte kunnat få fram motorerna i tid, säger Jan Kårström.

Även Viking Lines nybygge för sträckan Helsingfors-Tallinn har försenats, i det fallet med tre månader.

Det nya fartyget som ska gå mellan Kapellskär och Mariehamn beräknas kosta 665 miljoner kronor.

 Vi har satsat på större dagutrymmen och soldäck, fler butiker och många sittplatser, säger Jan Kårström.

Vad betyder det att den nya båten tas i trafik under lågsäsong?

 Önskeläget hade varit att få den i april-maj i år och trimma in besättningen inför högsäsongen. Men att det blir december-januari i stället för september spelar mindre roll, säger Jan Kårström.

I väntan på nybygget fortsätter Rosella på rutten. Hon har ungefär samma passagerarkapacitet som det nya fartyget så ekonomiskt betyder förseningen inte så mycket, enligt Jan Kårström.

Rosella ersatte den slitna trotjänaren Ålandsfärjan på sträckan i slutet av maj förra året. Tanken är Rosella ska säljas när det nya fartyget står färdigt.

Nybygget går än så länge under arbetsnamnet Viking ADCC men rederiets namntävling inbringade närmare 10 000 förslag.

 Det vinnande namnet presenteras vid sjösättningen i Sevilla i början av sommaren, säger Jan Kårström.

Viking ADCC

FAKTA

Den nya färjan tar 1 500 passagerare och 320 personbilar.

Den blir 133 meter lång och 22 meter bred.

Marschfarten blir 22 knop vilket förkortar restiden med en halvtimma till två timmar.

Mer läsning

Annons