Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Östling ny ordförande i svensk speedway

Ordföranden har blivit ordförande. Rospiggarnas Anders Östling är numera bas även för serieföreningen svensk speedway.

Annons

För ett par veckor sedan avgick sittande styrelse i serieföreningen under kaotiska former. En arbetsgrupp tillsattes med uppgift att ragga ihop en ny styrelse, och frågan om ordförandeposten gick till Rospiggarnas ordförande Anders Östling. Som först sa nej.

Sedan tänkte jag om när jag förstod att jag faktiskt kan delegera en hel del av arbetet, vilket är ett måste om jag ska ha tid, säger Östling, som förutom arbetet med speedway driver ett eget företag.

Östling valdes till ny ordförande i lördags.

Serieföreningen är speedwayklubbarnas kontakt med förbundet, Svemo. Klubbarna kan genom serieföreningen arbeta fram förslag om allt som har med seriespeedwayen att göra. Allt från hur motorerna ska tillåtas vara till hur många lag det ska vara i de olika serierna. Frågorna som ligger den nye ordföranden varmast om hjärtat är tre.

Dels ekonomin naturligtvis, dels hur vi ska få de svenska juniorförarna att få köra fler heat, men även säkerhetsfrågorna, säger Östling.

När det gäller ekonomin ser Östling stora chanser att klubbarna börjar samarbeta mer för gemensamma lösningar.

Det känns som att det börjar växa fram en ny anda i takt med att nytt folk tar plats i klubbarna, att det gradvis sker en tillnyktring. Förr handlade det nästan bara om kortsiktiga lösningar i den egna klubben. Nu verkar alla inse att vi som klubbar är beroende av varandra. Fajterna får vi ta på banan, så samarbetar vi utanför den.

När det gäller juniorerna vill Östling se en utökning av antalet heat per match som juniorerna är garanterade.

Nu är det bara garanti på två heat, men jag ser gärna att det utökas till fyra. Det är en diskussion vi får ta inom serieföreningen. Som det är nu tillåts juniorerna att bytas ut eller toppas bort förutom i de två reservheaten och det hoppas vi kunna ändra på. Både svensk speedway i stort och enskilda klubbar vinner på att juniorerna får köra mer. Dels får förarna chansen att utvecklas snabbare, dels blir det billigare för klubbarna.

När det gäller säkerheten finns fortfarande mycket att göra, menar Östling.

Nu har vi luftstaket obligatoriskt från och med i år, men säkerheten måste hela tiden diskuteras och ett exempel vi kan förbättra säkerheten på är regler för banprepareringen, säger Östling, som dock påpekar att serieföreningen inte är beslutande utan är till för att arbeta fram förslag som sedan förbundet, Svemo, beslutar om.

Mer läsning

Annons