Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Oro bland föräldrar inför nedläggningen av "Snövit"

Avdelningen ”Snövit” för barn med språksvårigheter på Parkens förskola ska läggas ned. Barnen ska i stället integreras med övrig verksamhet, något som upprör.
– Det vore katastrof för de här barnen att gå på en vanlig förskoleavdelning, säger Gina Forslund.

Annons

Avdelningen ”Snövit” på Parkens förskola har funnits i 15 år. Under de åren har ungefär 70 barn fått hjälp med sina språksvårigheter. Nu ska barnen i stället integreras i vanlig förskoleverksamhet och få hjälp på annat vis.

 Forskning har visat att man utvecklas bäst av att inkluderas i stället för att exkluderas som den här avdelningen har inneburit. Vi kommer att erbjuda de här barnen det extra stöd som behövs även i framtiden, säger Sara Edström, rektor för östra förskoleenheten.

Gina Forslund och Linda Thorström som båda haft barn på avdelningen Snövit är av en annan åsikt.

 Det är en fin översättning av att spara pengar, men det här beslutet innebär i praktiken en exkludering av de här barnen. En vanlig dagisavdelning har helt enkelt inte resurser för att ta hand om de problem som uppstår i samband med barnens språksvårigheter, säger Linda Thorström.

När Snövit läggs ned blir Norrtälje ensam i nordöstra regionen om att inte ha en tal- och språkförskola.

 Vill de att man ska undvika att flytta hit undrar man ju. Det finns inga resurser kvar till barnen snart, säger Gina Forslund.

Olle Jansson, vice ordförande i barn- och skolnämnden tycker även han att frågan har skötts illa.

Om beslutet att starta en verksamhet har tagits av politiker så ska också beslutet att lägga ned den tas av politiker. Nu har beslutet att lägga ned tagits av tjänstemän i en rektorsgrupp, vilket gör att man blir aningen irriterad som politiker, säger han.

Avdelningen Snövit läggs ned i början av augusti.

Snövitsmodellen

Lina Jonssonn Modellen går ut på att pedagogerna jobbar med barnen i olika temaområden som ordförråd, begrepp, grammatik och uttrycksförmåga.

n För att tydliggöra för barnen använder pedagogerna sig av kontraster- till exempel svart/vit, lång/kort och ahaupplevelser. Det sistnämnda innebär att barnen konkret får uppleva olika saker. För att till exempel förstå vad ordet hund betyder får barnen träffa en hund.

Källa: Annika Flood, logoped.

Mer läsning

Annons