Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nybörjare på bilar? Vi guidar dig!

Att äga bil är inte bara roligt. Visst är det kul att sticka iväg på en oplanerad bilresa men att hålla bilen i trim kan kännas som ett oöverstigligt - och tråkigt - projekt som kräver både tid och kunskap.

Annons

Som nybliven bilägare inser man ganska fort att det inte är bara att tuta och köra. En bil kräver dessvärre en hel del av sin ägare. Därför har vi ordnat fram en guide över de viktigaste måste-punkterna för dig som är helt ointresserad av bilar och önskar att den skötte sig helt själv. För det gör den inte.

- Nummer ett är att ha koll på oljan och kylarvätskan, säger Kent Johansson, bilmekaniker sen över 15 år.

Utan olja och kylarvätska kommer man inte långt alls, ingenstans alls om det vill sig riktigt illa. Utan olja så skär motorn ihop och då kan det bli dyrt.

- Börjar oljelampan lysa då är det lite för sent, säger Kent.

Han rekommenderar att man ta sig en titt på oljestickan ungefär varannan månad, kanske i samband med att man fyller i spolarvätska.

- Vilket märke man väljer på oljan är mindre viktigt men vilken sort man väljer är viktigt.

Vilken sort just ens egen bil skall ha står det instruktionsboken som finns med till bilen.

Kylarvätskan är lika viktig att ha koll på men är svårare än oljan att kolla själv, där får man vända sig till en verkstad eller en mack.

Kylarvätska är till för att motorn inte ska gå varm men på vintern är det viktigt att blandningen är rätt så motorn inte fryser sönder på vintern. Även här är det viktigt med rätt sort till rätt bil.

När det gäller tvätt av bilen så är handtvätt att föredra då det är mycket mer skonsamt för lacken att handtvätta.

Under vintern kan man behöva tvätta upp till en gång i veckan. Det kan behövas när det slaskar med saltade vägar eftersom saltet förstör lacken och kan ge fula skador. På sommaren räcker det oftast att ge sig på bilen en gång i månaden.

- Service kan kännas dyrt och som man inte får något för det, men så är det inte riktigt, säger Kent och understryker vikten av att man följer de intervaller som gäller för den egna bilen.

Ibland kan det tyckas som att den enda som skall göras är att byta olja och oljefilter och så diverse kontrollpunkter.

- Och så är det ibland, men de där kontrollpunkterna är viktiga och det kan tyckas dyrt, men det tar ofta ganska lång stund att gå igenom.

Regelbunden service ökar också värdet vid försäljning, så på flera sätt är det inte att kasta pengarna i sjön. Och att ha en välservad bil minskar också risken för onödigt slitage eller att bilen går sönder. Sen finns det tyvärr inga garantier för att bilen alltid fungerar, hur väl man än sköter om den eller hur ny den än är, men med rätt underhåll kan man åtminstone minimera den risken.

Att hålla koll på att man har rätt lufttryck i däcken är till skillnad från service en gratisåtgärd som kan ge mycket. Fel lufttryck kan göra att bilen drar onödigt mycket bensin eller får konstiga köregenskaper. Detta kan man enkelt kolla på en mack.

- Att välja däck kan däremot vara jättesvårt, det är mycket

försäljningssnack där. Men en generell regel är att man skall se till att ha fräscha däck med ordentligt med mönster och gärna mer än de rekommenderade millimetrarna.

Ännu en djungel att ta sig in i är torkarblad.

- Välj ett par som kostar lite mer, det och bra spolarvätska är en billig livförsäkring och ett par dyrare håller bättre än ett par riktigt billiga.

- Sen kan det vara svårt att få på dem själv, det ser lite olika ut på olika bilar.

Men med en lite instruktion så är ett byte av torkarblad något som de flesta kan klara av själva.

Dagens bilar är inte alltid så enkla att förstå sig på. En felsökning kan göras med hjälp av en dator. Foto: Maria Gunnarsson

Byta däck är inte svårt och det kan de flesta klara av. Foto: Maria Gunnarsson

Att tänka på

* Välj rätt olja och kylarvätska till din bil.

* Förr kunde det vara ödesdigert att blanda olika oljor, idag är det

inte så. Så länge man har rätt sort till den egna bilen så är märket

obetydligt.

*Bra torkarblad och tillräckligt med spolarvätska gör färden både

roligare och säkrare.

* Lägg några kronor extra på torkarbladen.

* Fräscha däck och rätt lufttryck ger en säker, snål och trevligare färd.

* Regelbunden service ökar värdet, säkerheten och risken för att bilen

går sönder och inte bara stannar minskar.

* Om bilen stannar och behöver bogseras sätt då linan i

bogseringsöglorna. Sätter man dem någon annanstans finns risken att

bilen går sönder.

* Se till att få kamremsbyte gjort när det dags, annars kan motorn förstöras.

* Kolla lufttrycket i reservdäcket då och då. Det kommer du vara glad

för den dagen ett däck går sönder när du är ute och åker. Se också

till att ha fälgkors och domkraft i bilen så det går att byta däck om

olyckan är framme.

* Instruktionsboken till bilen innehåller allt du behöver veta om just din bil.

Mer läsning

Annons