Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Luftstaket krav redan nästa år

I fredags kom direktiven från Svenska motorcykelförbundet, Svemo. Nästa säsong måste alla elitseriearenor vara utrustade med luftstaket i kurvorna.
- Nu är det bara att skaffa det. Vi har varit förberedda på det länge, säger Rospiggarnas ordförande Anders Östling.

Annons

Obligatoriska luftstaket på svenska speedwaybanor har varit på gång en längre tid. Och debatten kring luftstaket tog ny fart efter flera allvarliga olyckor den senaste tiden.

Vi har haft detta i tankarna länge, men efter de senaste olyckorna har det varit lättare att fatta beslutet. Samtidigt kommer inte olyckorna på banorna att försvinna för att det sätts upp luftstaket, men förhoppningsvis kommer vi att kunna lindra skadorna, säger Tony Olsson, koordinator på Svemo, till TT.

Redan förra veckan kunde NT-sporten berätta att Rospiggarna redan hade långt gångna planer på luftstaket och att det senast skulle finnas på plats i Orionparken till säsongen 2010. Nu påskyndas det hela lite.

Ja, men vi har planerat för det länge. Det vi nu måste göra är att se hur vi finansierar det på bästa sätt, säger Anders Östling.

Kostnaden för ett luftstaket ligger enligt Östling någonstans mellan 300 000 och 500 000 kronor.

Vilka finansieringsalternativ ser du?

Vi måste jobba brett. Det borde vara attraktivt för sponsorer att kliva in, samtidigt måste det också vara möjligt att få till en diskussion med kommunen eftersom det ju är deras anläggning.

Rospiggarnas lagkapten Greg Hancock välkomnar luftstaket på de svenska banorna.

Jag är en stor förespråkare av luftstaket, säger han. Allt som kan bidra till ökad säkerhet är bra.

För tillfället är det bara Avesta (Masarna) och Vetlanda, som har luftstaket.

Mer läsning

Annons