Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kartlösningar för gps i sikte

Nu är flera lösningar på gps:ernas kartproblem på gång. Automatisk varning för trafikhinder och uppgifter i realtid om hur snabbt trafiken rör sig längs olika vägar är två saker som ska göra gps:erna bättre.

Annons

När det klagas på gps:erna handlar det nästan alltid om kartorna. Om vägar som saknas på kartan eller instruktioner att man ska svänga in på kostigar eller göra en u-sväng på motorvägen.

- Jag tycker att man kan vända på argumentet, att det är fantastiskt att kartorna stämmer så väl som de gör. Med tanke på att 15-20 procent av Europas vägnät förändras varje år stämmer kartorna väldigt bra, säger Jens Henriksen som är Sverigeansvarig för gps-tillverkaren Tomtom.

Det kan vara hur det vill med den saken, det är fortfarande en mycket märklig upplevelse att som bilist köra i 90 km i timmen på en splitter ny väg medan ens gps visar att man kör mitt ute i naturen.  På det problemet kommer dock snart viss bot.

För det första börjar gps-leverantörerna hitta nya sätt att uppdatera kartorna.

Holländska Tomtom har hämtat inspiration från nätet och låter användarna själva korrigera fel i kartmaterialet. Alla kan både dela med sig av sina ändringar och ta del av andras. Hittills har mapshare fyra miljoner användare som tillsammans har gjort lika många ändringar.

Fast det busas en del. På Irland var det en användare som hade raderat alla katolska kyrkor från kartan och i Holland var det en man som döpte om floden Amstel till Heinekken. Båda ändringarna fastnade i Tomtoms kontroll innan det nådde andra användare.

Å andra sidan var det en skotte som lade in över 100 whiskeybarerar som intressanta platser på kartan. När Tomtom kontrollerade visade det sig att varenda adress stämde.

- Det kommer att ske flera saker de närmaste åren som gör att gps:erna kan få en större betydelse. När gps:en inte bara visar vilken väg som är kortast enligt kartan utan dessutom kan ha koll på exakt hur snabbt trafiken rör sig längs olika vägar, vilka vägarbeten som pågår och om det skett någon olycka, då kan man börja spara ordentligt med både tid och miljö.

 Gps:n varnar för vägarbete

Det finns redan system som larmar för om olyckor inträffar i trafiken, dessa kallas TMC-system. I Sverige har inte man inte lyckats koppla samman det TMC-system som drivs av Vägverket med GPS:erna på ett bra sätt. Nu är nya lösningar på gång, bland annat från finländska Vägverket.

Tanken är att gps:en ska varna för olyckor som sker, markera var dessa är och föreslå en väg runt problemet. (TT Spektra)

Hur snabbt det gårEn väg kan se snabb ut på en karta, men vara långsammast i världen om det är kö. Nya funktioner är på gång där gps-leverantörerna samarbetar med mobiloperatörerna. Tester har genomförts ibland annat Skåne, men systemet används redan i exempelvis Holland.

I enkelhet går det ut på att operatören, till exempel Telia, mäter hur snabbt alla mobiltelefoner rör sig längs en väg. Om exempelvis 50 Teliaabonnenter rör sig i 5 km i timmen mellan Nyköping och Oxelösund så kan GPS:en tala om det för dig innan du ens startar bilen.

Så fungerar kartanDe vägkartor som används i gps:erna tillverkas mer eller mindre för hand med källmaterial från en mängd olika källor. Hur bra kartorna är beror delvis på hur bra information stat, kommuner och myndigheter har (vilket varierar från land till land i Europa).

Men till skillnad mot sjökort, där kartritande sköts av offentliga myndigheter, sköts kartritande för gps:er av privata företag. Tele atlas och Navtech är störst. Eftersom vägnätet hela tiden förändras (enligt Tele atlas förändras 20 procent av Europas vägnät årligen) stämmer inte alltid kartorna med verkligheten.

Tidigare har man fått betala ganska dyrt för uppdatering av kartor, och med sjunkande priser på gps:erna har det nästan inte varit någon vits med det. Nu är trenden att kartorna blir betydligt billigare och i vissa fall gratis. Gps-tillverkaren Mio ger till exempel bort 2009 års kartor till alla som köper vissa av företagets gps:er.

Rita kartan självTomtom är först ut med användargenererat innehåll. Det innebär att du själv kan lägga in förändringar som du upptäcker på din gps och sedan dela med dig med andra.

Än så länge är fyra miljoner användare med i Tomtom mapshare och tillsammans har de gjort fyra miljoner ändringar. Svenskarna är näst mest aktiva och vanligaste förändringarna som görs är nya vägar, nya intressanta platser längs vägarna och ändrade namn på vägar och gator.

Mer läsning

Annons