Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kärringrace och gubbdagis

Gubbdagis.
Det ordet orsakade en kort debatt på redaktionens morgonmöte häromdagen. Och felet var mitt, jag vill vara vaksam mot generaliseringar som bygger på fördomar.
 

Annons

Nu kallas ju visserligen Clas Ohlson för gubbdagis lite överallt i medierna, men passar det verkligen i en rubrik på en nyhetsartikel som berättar om att detta prylvaruhus kommer till Norrtälje?

Gubbdagis? Jag smakar på ordet, och tar reda på att varhuskedjan är populär både bland yngre konsumenter och att 40 procent av de som handlar där är kvinnor, enligt en undersökning från tidningen Market.

Men ibland sväljer vi så gärna småskojiga generaliseringar. Framför allt om något så okontroversiellt som män. Att sprida fördomar om kvinnor är inte lika ofarligt. Kärringracet kallas ibland shoppingturerna till Ullared, men det skulle knappast vara gångbart som rubrik på en rak nyhetsartikel.

Vid lunchdags fortsatte diskussionen om kvinnligt och manligt i shoppingvärlden. Tygavdelningen på Ikea bär stor röd varningstriangel för en manlig bekant, och klädaffärer i största allmänhet klassades som värsta tristessen hos en yngre manlig kollega. Medan det ovan nämnda prylvaruhuset fick kvinnan att överge all form att njutningsfull shopping och istället målmedvetet spurta genom butiken.

För att underbygga vissa generaliseringar: Mannen ser shopping som en uppgift att klara av, kvinnan ser det som ett nöje. Mannen tröttnar en halvtimme före kvinnan har lust att lämna affärerna. Källan till detta är en brittisk undersökning, forskare vid Exeters universitet har följt 2 000 kvinnor och män och deras shoppingmönster.

För att sprida fler fördomar väljer jag här en scen från Ikea ur det ”verkliga” liv som går att hitta på sajten tjuvlyssnat.se:

En mamma står och kollar igenom en stor hög med rea-mattor. Sonen försöker fånga hennes uppmärksamhet:

”Mamma, mamma, mamma, mamma, MAMMA!”

Mamman (rätt disträ): Ja vad är det?

Sonen: Får jag ställa en fråga? Snälla? Mamma, mamma, mamma!

Mamman: Ja, okej - en - fråga.

Sonen: Finns det nåt slut på den här affären?

Men kanske gäller den brittiska statistiken om målmedvetna män inte på just det varuhus som är på väg till nya området vid Flygfyren. Kanske är rollerna ofta ombytta därinne. Och eftersom nära 11 600 personer har klickat på www.gubbdagis.se för att sedan hitta länken till butiken, så är väl epitet bara något att köpa.

Mer läsning

Annons