Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hård kritik riktas mot djurtransport

En djurtransport med 17 Tooma-travföl stoppades i Kapellskär av Norrtäljes djurskyddsinspektörer.
Transporten kom från Enköping och skulle till Estland.
Den kördes av en man som bor i Norrtälje kommun.

Annons

Nina Engevi var en av två inspektörer från bygg- och miljökontoret som var på plats i Kapellskär.

Hon berättar om vad hon och kollegan uppfattade som en mycket undermålig djurtransport.

 Taket var lappat på flera ställen och runt takluckan regnade det in så pass mycket att de fölungar som stod under den var helt blöta i pälsarna. Från resten av taket droppade det kondens och lamporna som satt i taket saknade skyddsglas. En del av fölen stod så tätt att de inte kunde vända sig.

Transporten stoppades den 19 december. Drygt en månad innan hade flertalet fölungar åkt samma väg fast åt andra hållet. Samtliga ägs av familjeföretaget Oxalis i Solna som i flera år drivit uppfödning på stuteri Tooma i Estland. Även företagets träningsstall ligger i Estland.

Fölungarna hade skilts från sina mammor och transporterats till Sverige för att frysmärkas och DNA-kontrolleras inför registreringen i Svenska travsportens centralförbund.

Nu var de på väg tillbaks till stuteriet i Estland.

Innan transporten lämnade Enköping besiktigades fölungarna av distriktsveterinär.

Chefen på distriktsveterinärstationen ringde sedan inspektörerna i Norrtälje och framförde misstanken att det kanske var på väg en transport med för trångt lastade hästar.

Transporten stoppades vid sjutiden på kvällen. Fölungarna hade då stått på lastbilen några timmar.

Framför sig hade fölungarna en tio timmars båtfärd till Paldiski och därefter sträckan till stuteriet som ligger i Estlands inland.

Enligt djuskyddsinspektörerna fanns ingen mat och inget vatten till hästarna annat än några höstrån som låg uttrampade i spånet på transportgolvet.

Detta motsägs av transportören och Oxalis VD Margareta Berglöv.

Jag skulle vattna dem med hink när vi kommit ombord på båten, säger transportören.

Margareta Berglöv har varit i kontakt med gården i Enköping som hästarna lämnade.

De säger att de skickade med åtta balar hö. Det blir tio kilo per häst, säger hon.

Vidare anser Margareta Berglöv att hästarna inte stod för trångt.

De hade 1,2 kvadratmeter per häst vilket är enligt reglerna.

Norrtäljeinspektörerna uppmanade transportören att åka tillbaks till Enköping med hästarna.

Bygg- och miljökontoret har lämnat rapporter till länsstyrelserna i Stockholms län, som är transportören och hästägarföretagets länstillhörighet, Uppsala län, eftersom fölungarna hämtades på en gård i Enköping; och till Gävleborgs län, eftersom transportbilen är ägarregistrerad där.

Ärende är även lämnat till åklagarmyndigheten i Stockholm.

"Hästarna behandlas som ädelstenar"

Fölen tillhör familjeföretaget Oxalis med stuterinamnet Tooma.

De är tillsammans värda mellan 2,5 och tre miljoner kronor, säger ägaren Mats Gabrielsson.

Jag förstår inte varför veterinären inte stoppade avresan från Enköping, säger Mats Gabrielsson och berättar att hans företag använt sig av samma transportör åtskilliga gånger.

Han var emellertid inte närvarande när fölen lastades den här gången.

 Men jag har sett bilen förut, säger han.

Han har svårt att tro att det skulle var några brister i den.

Det här är kvalitetshästar som vi kommer att sälja för flera hundra tusen kronor styck. Vi, om några, är måna om våra hästar.

Han berättar att sex av fölungarna är födda i USA och flögs till Sverige innan de gick med transporten till Estland.

Margareta Berglöv är VD för Oxalis. Hon säger:

 Vi skulle aldrig göra något som skadar hästarna, de behandlas som ädelstenar.

Liksom Mats Gabrielsson har hon svårt att tro på det som står i inspektörernas rapport.

 Jag har fått informationen att transporten fick vända eftersom det saknades en besiktning på bilen, säger Mats Gabrielsson.

Han anser att transporten aldrig borde lämnat Enköping om den var i dåligt skick .

 Jag tar ingen i försvar, men jag anser att det var extremt dåligt av veterinären att släppa iväg transporten. Konsekvensen blev ju att hästarna for mer illa av att färdas fram och tillbaks till Kapellskär än om de hade fått stå i lugn och ro på båten.

NT har talat med chefen på distriktveterinärstationen i Enköping som säger att ingen veterinär såg transporten före avfärd men att man misstänkte att den skulle komma att innehålla för trångt lastade hästar.

Detta gjorde att man kontaktade inspektörerna i Norrtälje.

FAKTA

inspektörerna på

Det här anmärkte För många djur i transporten.

För lite foder. Inget vatten.

Dålig ventilation.

För klen och dålig inredning. Bland annat vacklade en mellanvägg, innerdörren var ihopknutan med balsnören, en ytterdörr bågnade utåt vid tryck, läckande taklucka.

Transporten saknade handlingar om transporttider samt intyg att fordonet var godkänt som transportfordon.

Mer läsning

Annons