Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Guide: Hitta rätt husbil

En husbilssemester är perfekt för den som vill ha både frihet och bekvämlighet. Utbudet av bilar breddas hela tiden - men vilken sort ska man välja?

Annons

I dag finns allt från kompakta van-modeller som inte tar större plats på en p-ruta än en personbil, till riktiga landsvägskryssare som byggs på lastbilschassier.

Husbilen är drömmen för den frihetstörstande vagabondsjälen. Men det gäller att tänka efter noga innan man väljer bil - det finns flera sorter att välja mellan. I princip alla husbilar erbjuder ett bekvämt och bekymmersfritt mobilt boende med kök, toalett, värme och sovutrymme. Skillnaden mellan modellerna ligger i storlek, komfort och antalet sovplatser.

Den minsta modellen kallas van och är i grunden en lätt distributionslastbil som inretts till husbil men har kvar sin kaross och sina dörrar. Detta gör den lätt att komma in och ut ur. I de flesta vanmodeller finns köket vid skjutdörren på sidan vilket är smidigt när man sitter ute och äter. Modellen har ofta två-tre bäddar. En av fördelarna med den här sortens husbil är att den är smidig i trafiken. Dessutom har den hög toppfart och bra krocksäkerhet eftersom hela bilen är stålklädd.

Den som planerar en bilsemester med familjen behöver antagligen många sovplatser och kan med fördel välja en alkovmodell. Då går det att få upp till sex sovplatser men inte lika många godkända sittplatser. Nackdelen är att den här varianten har högre bränsleförbrukning än de mindre modellerna eftersom den har högt luftmotstånd. Bilen har även sämre vägegenskaper på grund av sin höga tyngdpunkt.

Högst komfort får den som väljer en helintegrerad husbil som oftast har fyra sovplatser. Bilen är byggd i lättviktsmaterial, såsom aluminium och plast, på ett lastbilschassi. Här är det gott om plats och man behöver sällan frysa - modellen är förhållandevis välisolerad. Nackdelen är att bilen ofta är stor och otymplig för den ovane föraren vilket kan göra att man drar sig för att åka till vissa resmål, exempelvis större städer.

En billigare lösning än den helintegrerade husbilen är den halvintegrerade husbilen som är byggd på ett lastbilschassi med en hytt i stål och har en överbyggnad i lättviktsmaterial. Den typen av bil har ofta bättre vägegenskaper än alkovmodellen och är nästan lika smidig som vanmodellen.

Bildtext 1-3: Bildtext 4: Dagens husbilar har så gott som undantagslöst dieselmotorer. Men det skiljer mycket på chassierna i de olika modellerna.

Foto: Stefan Nilsson

Bildtext 5-7: Ett par med ett, eller möjligen två, småbarn semestrar bekvämt i vanmodellen Adria Maxivan.

Foto: Stefan Nilsson

Bildtext 8-9: Alkovmodellen Elnagh passar den större familjen som inte åker så långt och inte har bråttom.

Foto: Stefan Nilsson

Bildtext 10: Den halvintegrerade husbilen Kabe Travelmaster 700L är ett bra val för den som är ute efter bekvämlighet men inte är beredd att satsa på den dyraste varianten: den helintegrerade modellen.

Foto: Stefan Nilsson

Fakta/Körkortsregler för husbilar

+ Alla husbilar med en totalvikt under 3 500 kilo får köras på B-kort. Om totalvikten är högre och bilen klassad som personbil klass 2 får den köras på B-kort utfärdat före 1 juli 1996. Annars krävs C-kort.

+ Tillåten släpvagnsvikt varierar väldigt mycket men det krävs så gott som alltid E-kort eftersom totalvikten för fordonskombinationen lätt hamnar över 3 500 kilo.

+ Lätta släpvagnar med en totalvikt på upp till 750 kilo får användas till alla husbilar med drag. Det betyder i extremfallet - till exempel med en husbil vars totalvikt är 3 500 kilo - att man får köra en fordonskombination med en sammanlagd totalvikt på upp till 4 250 kilo på B-kort.

+ Håll koll på lastvikten. Flera husbilsmodeller registreras med låg totalvikt för att klara sig under 3 500 kilo vilket kan betyda att den bara lastar något hundratal kilo redan när vattentanken är fylld.

+ Se upp med registreringen personbil klass 2. Exakt samma bil registrerad i utlandet kan kräva C-kort.

Fakta/Husbilar

+ Räkna med en bränsleförbrukning per mil från något under litern för en van-modell, över 1,2 liter för en halvintegrerad variant och omkring 1,4 liter för en alkovmodell vid landsvägskörning i 90 kilometer per timme. Helintegrerade drar från litern och uppåt beroende på storlek i samma hastighet.

+ Det går att ställa upp en husbil på en camping på samma sätt som en husvagn. Det finns även speciella ställplatser som är något enklare för husbilar.

+ Räkna med höjdtillägg på de flesta färjelinjer.

Fakta/Olika modeller

Vanmodell: Adria Maxivan

Totalvikt: 3 500 kg

Sovplatser: 4

Godkända sittplatser: 4

Pris: från 526 900 kr

Alkovmodell: Elnagh

Totalvikt: 3 500 alternativt 4 000 kg

Sovplatser: 4

Godkända sittplatser: 4

Pris: från 744 000 kr

Halvintegrerad modell: Kabe Travelmaster 700L

Totalvikt: 3 500 alternativt 4 000 kg

Sovplatser: 4

Godkända sittplatser: 4

Pris: från 744 000 kr

Helintegrerad (billigare variant): Adria Vision 707 SG

Totalvikt: 3 500 alternativt 3 850 kg

Sovplatser: 4

Godkända sittplatser: 3 alt 4(med totalvikt 3 850 kg)

Pris: från 827 900 kr

Helintegrerad (dyrare variant): Hymer S 790

Totalvikt: 5 000 kg

Sovplatser: 4

Godkända sittplatser: 4

Pris: från 1 592 600 kr

//bilder:5

4

Mer läsning

Annons