Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Försäkringskassan i Norrtälje klarar sig hyfsat

Medan kritiken haglat mot Försäkringskassan centralt har Norrtäljekontoret haft det hyfsat lugnt. - Vi ligger i fas med både handläggning och utbetalning, säger enhetschef Åsa Wiklund.

Annons

Försäkringskassan har under en period fått häftig kritik för att det tagit för lång tid att få ut föräldra- och sjukpenning runtom i Sverige. Förseningarna har lett till mängder av klagomål och JO-anmälningar. På lokalkontoret i Norrtälje har man dock, enligt enhetschef Åsa Wiklund, inte upplevt längre väntetider eller mer klagomål än vanligt.

 Det är säkert någon som fått vänta på en utbetalning, men ibland tar det tid att göra en utredning, säger hon.

Men kassans problem under 2008 har dock inte gått Norrtäljekontoret helt obemärkt förbi.

 Vi har genomfört en jättestor omorganisation och det var sagt att det under en tid kanske skulle bli lite jobbigt, säger Wiklund.

Fast att vi haft en omorganisationen är förstås ingen bra ursäkt, människor vill ha sina pengar, det handlar ju om deras försörjning, fortsätter Wiklund.

I den genomförda omorganisationen finns kanske också en del av förklaringen till att det varit lugnt i Norrtälje. Lokalkontoret handlägger nämligen inte längre föräldrapenningsärenden där kritiken varit som värst.

 Tanken med omorganisationen var att Försäkringskassan skulle bli mer enhetlig och det har jag goda förhoppningar att den kommer att bli, säger Wiklund.

Har ni tillräckligt med pengar och personal för att klara ert jobb?

 Försäkringskassans ekonomiska problem har framgått. För att vi ska kunna göra ett bra jobb måste vi ha resurser och tid att genomföra utredningar. Just nu har vi en hög arbetsbelastning, säger Åsa Wiklund.

Mer läsning

Annons