Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Dyrare bilförsäkring efter betalningsanmärkning

Har du fått en betalningsanmärkning? Då riskerar du att få betala dubbelt så dyr premie för din bilförsäkring.

Annons

En av dem som drabbats är Ingemar Sandström. Efter en skilsmässa hamnade han hos kronofogden. När det blev dags att betala bilförsäkringen fick han en chock.

- Helförsäkringen för min bil hade blivit dubbelt så dyr. Jag skulle få betala 10 000 kronor i premie för en bil som jag tidigare hade betalat 5 000 kronor om året för, berättar han.

Sa upp försäkringenIngemar Sandström kontaktade Folksam för att höra varför försäkringspremien hade höjts.

- Till svar fick jag att eftersom jag hade skulder hos kronofogden ansågs jag vara en risk. Jag blev otrevligt bemött och fick höra att de inte ville ha oss med betalningsanmärkning som kunder. Hur kan man kränka människor på det här viset? Varför sparka på oss som redan ligger? Det måste ju vara kriminellt, konstaterar han upprört.

Ingemar valde att säga upp försäkringen och se sig om efter ett annat bolag.

- Jag har varit kund hos Folksam i närmare 40 år och kört prickfritt hela tiden, men det spelade ingen roll eftersom de upptäckt att jag fanns hos kronofogden. De får väl undersöka från fall till fall och inte klumpa ihop alla med betalningsanmärkningar. Hur ska det gå för alla unga som hamnat i skuldfällan? De kommer ju aldrig ha råd att skaffa en försäkring. Dels får de dyrare försäkring för att de är unga, dels dubbleras premien för att de har en betalningsanmärkning.

Oförsäkrade bilar

Att byta bolag var emellertid inte det lättaste. De flesta större försäkringsbolagen resonerar som Folksam. Till slut lyckades dock Ingemar Sandström hitta ett bolag som inte hade högre premier för dem med betalningsanmärkningar.

- Många som är i min situation tycker nog att det är lite skämmigt att ha betalningsanmärkningar, men man måste orka ta tag i det och byta bolag. Det ruggiga är att det rullar en massa oförsäkrade bilar ute på vägarna och det lär bara bli värre, tror Ingemar.

Folksam kan inte kommentera enskilda försäkringsärenden. De förklarar premiehöjningen för de med betalningsanmärkning med att det finns en skaderiskförklaring till deras prissättning. Enligt Folksams statistik råkar kunderna med betalningsanmärkning som grupp ut för olyckor dubbelt så ofta som andra. Därför får de också finna sig i att betala en högre premie.

Omkring en halv miljon svenskar har betalningsanmärkningar och kronofogden befarar att de kan bli fler de närmaste åren.

Högre premier vanligt

Blir försäkringspremien högre för den som har en betalningsanmärkning? Vi kontaktade några av de större försäkringsbolagen för att se vilka regler de tillämpar.

Caroline Uliana, pressansvarig IF:

- Är man redan kund hos oss får man samma premie som tidigare. Är man däremot ny kund så får man ett påslag på 100 procent. När betalningsanmärkningen försvinner sänks premien. Det är en ren riskbedömning som gör att premien blir dyrare. Gruppen personer med betalningsanmärkningar får ut ersättning på sin försäkring dubbelt så ofta som andra. Därför måste vi ta ut en högre premie av den här gruppen. Det är ren statistik som ligger bakom. Det skulle vara intressant att veta varför det är så. Kanske är den här gruppen mer riskbenägen än andra?

Jan Samuelson, prisansvarig Folksam:

- Vi tar hänsyn till det. Beroende på olika faktorer höjs premien mellan 50 och 100 procent. När betalningsanmärkningen försvinner sänks premien igen. Det finns en skaderiskförklaring till vår prissättning. Som grupp råkar kunderna med betalningsanmärkning ut för olyckor dubbelt så ofta som andra. Därför får de betala en högre premie. Vi vill naturligtvis ha de här kunderna också, men de får betala mer eftersom vi måste försöka fördela kostnaderna på ett så rättvist sätt som möjligt.

Malou Sjörin, presschef Trygg Hansa:- Vi gör ingen skillnad. Vi tycker att det är ett stort steg att ta. Eftersom våra konkurrenter tar ut en högre premie för de med betalningsanmärkningar och vi inte gör det så riskerar vi att bli sittande med alla de kunderna. Mycket talar därför för att vi också kommer att bli tvungna att ta ut en högre premie för de här kunderna. Vi har ju sett i vår statistik att de är mer olycksdrabbade än andra.

Anders Bergman, tf affärsområdeschef Länsförsäkringar Bergslagen:

- Vi gör en kreditupplysning på nya kunder och gör ett premiepåslag på 25 procent om kunden har en betalningsanmärkning. Vi kan påvisa ett samband mellan betalningsanmärkning och ökad omkostnad, varför åtgärden med premiepåslag för nya kunder görs för att kunna garantera en så rättvis premie som möjligt för hela försäkringskollektivet. Samma regler gäller för alla nya kunder och när kunden själv inte har betalningsanmärkningar så gynnas kunden i längden. När betalningsanmärkningen försvinner sänks premien igen.

Mer läsning

Annons