Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Deprimerad eller bara trött?

Ljuset sviker och läxorna växer på hög.
Nedstämdhet och utmattning är vanligt under hösten.
Är det depression eller är det bara vanlig överbearbetning?
UNG kollar hur det ligger till.

Annons

Under hösten minskar antalet ljusa timmar på dygnet och vardagslivet börjar komma igång igen. Då är det inte ovanligt att man börjar känna sig tröttare. Många kanske kan känna sig melankoliska eller får svårt att koncentrera sig. Att känna sig just trött och nere är inget ovanligt under vinterhalvåret i de nordligaste delarna av världen.

Det finns en psykisk sjukdom som heter Seasonal Affective Disorder (SAD) och som på svenska kallas för årstidsbunden depression. Under den här tiden på året drabbar den ungefär 3-4 procent av den svenska befolkningen. Många känner av symtomen, men att diagnostiseras som deprimerad är inte särskilt vanligt.

Elisabeth Lilja som är skolsköterska på Rodengymnasiet i Norrtälje tycker att det är viktigt att poängtera skillnaderna mellan att känna sig trött och nedstämd och få diagnosen deprimerad.

Det finns många som är trötta och nedstämda. Många känner nog av höstdepressionssymtomen men de flesta fixar det själva, säger hon.

När man är drabbad av sjukdomen får man ökat sömnbehov, nedsatt social aktivitet, aptiten brukar ändras och man brukar få svårt att koncentrera sig. Dessa symtom är liknande dem för "vanlig" depression. Skillnaden är att årstidsbunden depression infaller under särskilda perioder under året.

Det finns en logisk orsak till varför denna sjukdom uppkommer. Under tiden man sover eller då det är mörkt produceras ett ämne i hjärnan som heter melatonin. Melatonin är ett ämne som gör att man blir trött. När det blir fler mörka timmar på dygnet produceras det också mer melatonin.

Ljus är jätteviktigt för att man ska må bra. Om man kan gå ut och gå ofta mår man bättre. Hjärnan behöver ljus för att kunna fungera, säger Elisabeth Lilja.

Hon berättar att alla mår bra av att motionera under de mörkare månaderna. Att röra på sig och vara ute är väldigt viktigt och samtidigt måste man komma ihåg att sova bra och äta rätt.

Bara för att man är trött behöver inte det betyda att man är deprimerad, säger hon.

Mer läsning

Annons