Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Att köra fort kostar och sparar lite tid

Att köra för fort på motorväg eller landsväg är knappt värt besväret om man ska åka kortare sträckor.
Att öka farten med tio km i timmen ger bara en tidsvinst på några sekunder per km.

Annons

Många bilister kör av vana tio km för fort på både 90 och 110-vägar. En vana som kostar pengar och skadar miljön utan att ge särskilt mycket tidsvinst.

- Nej, de stora tidsbesparingarna gör man i lägre hastigheter, men när man åker runt 100 km i timman går det redan så fort att en mindre hastighetsökning inte ger mycket effekt, säger Mikael Klingstedt som är projektledare på Vägverket.

Om man ökar hastigheten från 30 till 50 km går färden 48 sekunder snabbare per km. På en mil gör det 8 minuter, alltså en påtaglig tidsvinst.

Om man däremot ökar från 90 km i timman till 100 tjänar man bara 30 sekunder per mil. Man får köra bra långt innan det ger någon större effekt.

- Problemet med att köra för fort är inte bara att säkerheten påverkas utan att bensinförbrukningen ökar snabbare vid höga hastigheter. Höjer man från 90 till 100 km i timmen, eller 110 till 120 för den delen, så ökar bensinkostnaden med ungefär en krona milen.

Även om det inte är några stora summor finns det alltså pengar att spara.

- Tyvärr är det för lite för att de flesta ska bry sig, en krona extra per mil har många råd med. Däremot kan det nog förändras om bensinpriset fortsätter att öka.

Kanske är miljöaspekten en större morot för att släppa på gasen?

- Kurvan för hur mycket koldioxid man släpper ut följer kurvan för bensinförbrukningen. Så när man gasar på det där lilla extra och kör tio km för fort, så ökar också utsläppen av koldioxid markant. Jag tror faktiskt att fler känner ansvar för miljön än tänker på pengen man kan spara.

Rent statistiskt minskar riskerna för att råka ut för en olycka om man håller hastighetsgränserna. Men för att kunna räkna hem den ekvationen måste man lyfta blicken till nationell nivå. Man skulle spara många människoliv och minska koldioxidutsläppen dramatiskt om alla höll hastighetsgränserna.

Riktigt samma sak gäller inte för den enskilda bilisten.

- Nej, om du ökar farten från 90 till 100 km i timman så ökar visserligen risken för att du ska råka ut för en olycka med 40 procent. Men risken är redan från början så ytterligt, ytterligt liten att den ändå inte blir särskilt hög, konstaterar Klingstedt.

- I stället tror jag att vi måste vädja till sunt förnuft och ansvarskänsla för miljön. För antingen anpassar vi oss alla lite grand nu och sänker hastigheten lite, eller så kommer vi antingen att få hårdare regler eller koldioxidskatter.

Kanske har vi råd att komma fram lite senare?

Thomas Arnroth/TT Spektra

[email protected]

Så lite tid sparar du på att åka fortare

Från 30 km till 50 km i timmen sparar 48 sekunder per kilometer.

Från 50 till 70 km i timmen sparar 21 sekunder per kilometer.

Från 70 till 90 km i timmen sparar 9 sekunder per kilometer.

Från 90 till 100 km i timmen sparar 4 sekunder per kilometer.

Från 100 till 110 km i timmen sparar 3 sekunder per kilometer.

Från 110 till 120 km i timmen sparar 3 sekunder per kilometer.

I Sverige är snittresan till jobbet med bil 20 kilometer i enkel riktning. Om alla höll hastigheten skulle den minskade bensinförbrukningen motsvara 250 kr per år med dagens bensinpriser.

Snittbilisten skulle tjäna 600 kr på minskad bensinförbrukning och minskat däck- och fordonsslitage.

Mer läsning

Annons