Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Älmsta vill ta macken i egna händer

Tillsammans har en grupp köpmän och privatpersoner i Älmsta vänt sig direkt till bensinleverantörer i hopp om att de kan etablera en mack på orten.Hydro kommer nämligen att gräva upp sina tankar och slå igen i slutet av månaden.

Annons

Väddöbygden befinner sig i stark utveckling och en bensinstation är livsviktig för orten, säger initiativtagaren Ulrika Hilmersson.

I slutet av oktober gräver Hydro upp tankarna vid stationen i centrala Älmsta. Vad som kommer att hända med bensinmacken därefter är oklart. Ägaren Rickard Andersson säger att delar av verksamheten ska fortsätta.

Butiken kommer att fortleva tills vidare utan försäljning av drivmedel. Beroende på hur omfattande upptagningen och saneringen av tankarna blir, kommer eventuellt en ny leverantör. Det finns idag de som är intresserade, men inga kontrakt är skrivna, säger Rickard Andersson.

Blir det ingen lösning med fortsatt bensinmack på orten slår det hårt mot hela samhället, anser många. Då finns bara en automatstation kvar och där säljs inte alla typer av drivmedel.

Ica-handlaren Mats Ryderborn, som nyligen byggt ut sin butik, är bekymrad. Han menar att en bensinstation är en självklarhet på en ort som expanderar så kraftigt som Väddö gör.

 Det är bedrövligt om bensinmacken försvinner, bygden expanderar och vi måste ha en mack med full service, säger Mats Ryderborn.

Gruppen som kämpar för att få OKQ8 att satsa på en riktig bensinstation har haft kontakter med en distriktsrepresentant i Södertälje. Och nu i oktober ska man diskutera frågan ytterligare. Ulrika Hilmersson pekar på att köpmännen själva inte har möjlighet att öppna en bensinmack.

 Alla har ju sina verksamheter att arbeta med, säger hon.

Lars Silving, distriktschef för OKQ8 i Södertälje, säger att det aldrig kan bli tal om att öppna en fullservicestation i Älmsta.

 Det skulle bli alldeles för dyrt. Men jag har lagt in en ansökan till vår byggnadsavdelning om att få utveckla vår automatstation med diesel och etanol. Fast ingenting är spikat ännu, säger Lars Silving.

Mer läsning

Annons