Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Allt fler väljer e-deklarationen

Allt fler Norrtäljebor väljer att e-deklarera. Även om kommunen ligger under riksgenomsnittet.

Annons

Det har hunnit bli den 2 maj. Och om du inte redan gjort det är det hög tid att börja tänka på deklarationen. Senast den 5 maj ska den vara inlämnad.

För de som hoppas finnas med bland dem som får tillbaka pengar redan innan midsommar måste deklarationen också lämnas via internet, sms eller över telefon. 

Den 28 april hade 27 procent av de deklarerande Norrtäljeborna valt att deklarera med hjälp av någon av de här möjligheterna, så kallat e-deklarera. En lägre siffra än riksgenomsnittet, som låg på 30,5 procent.

De som har varit med några år säger ändå att tycker att det i vår har kommit in färre pappersdeklarationer än tidigare. Det måste betyda att fler väljer andra alternativ, säger Jan Blomkvist, sektionschef på Skattekontoret i Norrtälje.

Det här året har myndigheten arbetat extra hårt för att fler ska välja andra alternativ än pappersdeklarationen. Målet är att 60 procent av Sveriges deklarerande medborgare ska e-deklarera. Ett ganska tufft mål enligt Jan Blomkvist. 

Vad tror du om Norrtälje, hur många kommer att e-deklarera här?

Det vågar jag faktiskt inte spekulera i. Men jag hoppas naturligtvis att vi hamnar så nära målet som möjligt. Siffran kommer antagligen att stiga betydligt de närmaste dagarna. Folk väntar ofta med att göra tråkiga saker till sista minuten och att deklarera verkar vara en av dem.

Ett stort antal kommuninvånare har tidigare haft som tradition att lämna in deklarationen vid Skattekontoret i Norrtälje så sent som möjligt. Det går inte i år, eftersom kontoret ska avvecklas och i stället bli ett servicekontor. 

Däremot går det fortfarande att lägga deklarationen i en låda utanför Skattekontoret.

Vi hoppas så klart på att de flesta i framtiden kommer att e-deklarera. Det är både miljövänligare och spar en massa resurser som vi skulle kunna lägga på bättre service till medborgarna i stället för på administrativt arbete, säger Jan Blomkvist.

Annika Jeppsson  [email protected]

Mer läsning

Annons