Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Vrak har blivit livsfarlig lekplats

Den förra restaurangbåten ”Vildand” ligger på sniskan vid Almviks brygga på Blidö. Ingen äger båten och ingen gör något åt den. Nu vill närboende ha väck båten så fort som möjligt.

Annons

När åskan drog in över Blidö och slog ut elen på restaurangbåten ”Vildand” för tre år sedan sjönk båten. Sedan dess har båten förfallit och ligger till hälften under vattenytan.

– Det är ett frestande mål för ungdomar. De plundrar båten och tar en del åt gången, säger Leif Josephsson, styrelsemedlem i Blidögårds byalag.

Han är sommarboende på Blidö och bor en knapp kilometer från bryggan.

Leif Josephsson har flera gånger sett barn leka på bryggan och vid vraket. Men inga föräldrar har varit i närheten.

– Det är en farlig lekplats. Rena fällan. Och jag tycker att den ska flyttas innan det sker en allvarlig olycka, säger Leif Josephsson.

Båten ligger vid en brygga som ägs av Svenska kyrkan men det finns ingen ägare till båten.

– Han som ägde den gick i konkurs och flyttade utomlands och kyrkan menar att de inte behöver göra något eftersom de inte äger vattnet, säger Leif Josephsson.

– Vildand är en viktig fråga för oss men det är viktigt att poängtera att vi inte äger båten, säger Lena Hultin, kyrkorådsordförande i Länna-Blidö-Riala pastorat.

Hon tycker precis som Leif Josephsson att båtvraket ser förskräckligt ut. Den senaste månaden har kyrkan arbetat för att tillsammans med byalaget och hembygdsföreningen komma fram till en gemensam lösning på problemet.

– Vi har ingen lösning än men det är ett bra steg att vi har börjat föra konstruktiv dialog.

Lena Hultin uppger att tekniker som inspekterat fartyget har sagt att det är viktigt att hitta en lösning så fort som möjligt eftersom fartyget i dess nuvarande skick skulle klara av att lyftas. Men om det ruttnar och inte kan lyftas så blir bärgningskostnaden högre.

Hur länge tror du att den kommer ligga kvar?

– Jag vill inte spekulera i det men som jag sa är det ett stort steg att vi börjat föra en konstruktiv diskussion, säger Lena Hultin.

Leif Josephsson tycker inte att det finns någon tid att spilla:

– Det finns ingen anledning att vänta. Om någon unge förolyckas så tänker jag främst på kyrkans moraliska ansvar.

Lena Hultin håller med om att kyrkan har ett moraliskt ansvar som fastighetsägare.

– Vi ser väldigt allvarligt på faran, säger hon och fortsätter:

– Vi har ett ansvar gentemot våra församlingsmedlemmar att fatta korrekta beslut och det är för tidigt att säga en exakt tid när båten försvinner innan vi ens har hittat en åtgärd. Vi måste även föra dialog med kustbevakningen, kommunen och sjöfartsverket.

Det här gäller för herrelösa vrak

Ett vrak utan ägare får flyttas om det:

Är ett hinder för sjöfarten i allmänna farleder. Detta handlar främst om relativt stora fartyg/vrak. Sjöfartsverket kan gå in och besluta om bärgning.

Är en miljöfara och läcker eller riskerar att börja läcka. Kommunal räddningstjänst har ansvar inom kommunala ansvarsområden och Kustbevakningen ansvarar på statligt vatten.