Annons
Vidare till norrteljetidning.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Vill vi släcka ner Norrtäljeviken?

Samtidigt som vi jobbar på att göra Norrtälje Hamn till en attraktiv och tillgänglig stadsdel för besökare från både land och sjövägen, håller Norrtäljeviken långsamt på att genomgå en nedgradering som kommer påverka vår attraktivitet för både boende och turister.

För några månader sedan fattades det beslut i kommunstyrelsen att godkänna att Norrtälje Hamn skulle avlysas som allmän hamn med argumentet att hamnen är avvecklad som industrihamn. Helt okej för min del, vi har ju ett nytt bostadsområde på marken där vi tog emot säd och flis.

Men, nu har Sjöfartsverket skickat ut ett betänkande i syfte att ta in synpunkter på att gradera ner hela Norrtäljeviken som farledsklass med konsekvensen att alla fyrar och lysbojar längs med Norrtäljeviken släcks ner för gott. Sjöfartsverkets argument är att ”alla” båtförare har moderna GPS-utrustningar och inte behöver lysbojar och fyrar för mörkernavigering.

I kommunfullmäktige i Norrtälje har vi antagit en vision för Norrtälje Hamn som lyder: ”En levande stadsdel för barn, båtar och bad”, vilket anger inriktningen för vilken typ av stadsdel vi vill skapa. Att begränsa sjöfarten till Norrtälje Hamn går inte i linje med denna vision.

Norrtälje kommun är Stockholms läns till ytan största kommun. En stor del av denna yta är skärgård där många kommuninnevånare bor. I det landsbygds- och skärgårdsprogram vi antagit har vi också sett det som viktigt att göra det möjligt att kunna bo året runt i skärgården. Att kommunens invånare – och fritidsboende, för den delen – kan ta sig fram på ett säkert sätt anser jag är viktigt.

Därför behöver ett stöd för mörkernavigering med fyrar och lysbojar vara kvar. En nedklassning av farleden kommer att minska säkerheten i en, sommartid, starkt trafikerad farled.

Dagens navigationssystem har väldigt hög prestanda så länge de fungerar. Stormen Alfrida och den pandemi som nu härjar har lärt oss att inte ta gamla sanningar för givna. Dessutom propagerar MSB (Myndigheten för samhällsskydd och beredskap) för att vi ska vara rustade för eventuella kriser, då samhället inte fungerar som vanligt.

Vad säger att vi kan räkna med 100 procents driftsäkerhet på GPS-systemet som dagens och framtidens navigationsutrustningar nyttjar? Alternativ behövs för att kunna navigera i mörker, även utan GPS! Långt ifrån alla småbåtar som fast- och fritidsboende nyttjar för pendling eller för att till exempel ta sig till och från våra sjökrogar är utrustade med GPS.

Detta borde vara starka argument för att vi inte ska gradera ner och mörklägga Norrtäljeviken.

Ann Lewerentz (M)

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel