Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Vi garanterar att du ska kunna vara nöjd

Annons

För att du som medborgare eller företagare ska veta vad du kan förvänta dig av kommunen kommer vi nu att införa tjänstegarantier för en rad tjänster. Det är en motsvarighet till de nöjd-kund-garantier som många företag ibland ger. Det var också ett vallöfte från Liberalerna i valrörelsen.

En tjänstegaranti är såväl ett löfte som en upplysning om vad du kan förvänta dig av kommunen. Ett exempel på en tjänstegaranti är att kommunen garanterar plats på en förskola inom fyra månader. Det är en garanti som förvisso redan finns i dag, men det är en tandlös garanti. Ingenting händer om kommunen inte uppfyller garantin.

Poängen med de tjänstegarantier som nu införs är att det även tydliggörs vad som händer om garantin inte uppfylls. Konsekvensen av att inte uppfylla en garanti om barnomsorg inom fyra månader skulle till exempel kunna vara att du i så fall får två avgiftsfria månader på förskolan.

Ett annat exempel på en tjänstegaranti skulle kunna vara att beslut om enklare bygglovsärenden ska tas inom fyra veckor från det att du lämnat in kompletta ansökningshandlingar, och att bygglovsavgiften reduceras med tio procent om garantin inte hålls. Eller att kommunen garanterar de företag som vill bjuda in till ett företagsbesök, besök inom 30 dagar. Uppfylls inte garantin, skulle kommunen kunna lova att förklara varför besöket dröjt, boka en ny tid så snart som möjligt och ta med en tårta vid besöket. Bara för att nämna några exempel. Högt som lågt.

Tanken med tjänstegarantierna är att garantierna självklart alltid ska uppfyllas, men genom att införa konsekvenser för om garantin inte uppfylls, gör vi att det blir en garanti på riktigt. Det skapar också incitament för kommunen att hålla den utlovade garantin.

Ytterligare en fördel med tjänstegarantierna är att förväntansgapet minimeras; det blir tydligt vilken service du har rätt att vänta dig för dina skattepengar och avgifter. Kommunens medarbetare får i sin tur också en tydlig bild av sina arbetsuppgifter – vad som är viktigast och vad som förväntas av dem. En fördel med att införa tjänstegarantier skulle även kunna bli ökad effektivitet i verksamheten.

Det finns alltså många goda anledningar till att införa tjänstegarantier, och eftersom införandet av tjänstegarantier var ett vallöfte från Liberalerna ser jag nu extra mycket fram emot att detta blir verklighet. Allt för att Norrtälje kommun ska bli en bättre kommun både för dig som medborgare och som företagare.

Robert Beronius, kommunalråd (L)

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel