Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Västra vägen prioriterad - 77:an får vänta

Förbifart Norrtälje ligger med i tidsplanen med byggstart under perioden 2013-2019.
Länsväg 77 från Rösa via Rimbo till gränsen mot Uppsala län nämns inte förrän efter 2019. Där återfinns också Roslagspilen, en järnväg från Arninge via Åkersberga till Norrtälje.

Annons

I gr redovisade statens frhandlingsman Carl Cederschild sitt frslag till trafiklsning i Stockholmsregionen fr infrastrukturminister sa Torstensson (c).

Kommunalrdet Kjell Jansson (m) r glad ver att Frbifart Norrtlje, som annars kallats Vstra vgen, finns med under ren 20132019.

Det finns alltid en risk att man ker ner i prioritering, sger han och tror att kommunens erbjudande om att stlla upp p medfinansiering r en bidragande orsak till att Vstra vgen inte flyttats framt i tiden.

Frbifart Norrtlje r kostnadsberknad till 270 miljoner kronor. I Cederschilds frslag sgs inget om exakt nr under perioden som byggstarten kan ske.

Under nsta r ska regeringen presentera sin infrastrukturproposition. Nr den r godknd av riksdagen r det vgverkets och lnsstyrelsens tur att upprtta en plan fr hur pengarna ska anvndas.

Det r en lngdragen process som tar minst ett r, sger Peter Fldt, sekreterare i Cederschilds utredning.

Kjell Jansson lovar att kommunen ska ligga p hos vgverk och lnsstyrelse fr att f en tidig byggstart.

Jag har redan haft kontakt med landshvdingen.

Genom att kommunen frskotterar pengar hoppas kommunalrdet ocks att bygget av den frsta delen av projektet, sdra infarten med anslutningen till Campus Roslagen, ska g att stta i gng i 20092010.

Detaljplanen r klar, arbetsplanen blir klar i januari. I den delen av projektet ingr ocks en ny pendlarparkering som ska gra det mjligt fler pendlare att kliva p bussen vid Stockholmsvgen.

Oppositionsrdet Elisabeth Bjrk (s) r andra sidan bekymrad ver att vg 77 frbi Rimbo inte finns med i planerna frrn tidigast 2020. En statlig utredning visade ju nyligen att Kapellskrs hamn r av riksintresse.

Och d borde vg 77 flja med p kpet. Det r omjligt att utka verksamheten i hamnen utan att vidta tgrder fr att frbttra vgen frbi Rimbo.

Som det ser ut i dag kan man rkna med att Stockholms ln under ren 20082019 kan f cirka 40 miljarder kronor att satsa p vgar och sprbunden trafik.

Trngselskatten berknas dessutom ge cirka 500 miljoner kronor om ret i nettointkt.

Pengar frn EU liksom avgiftsfinansierade vgar kan vara andra metoder att klara kostnaderna.

Ann Sjblom

[email protected]