Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Varubrist hotar ekotrenden

Suget efter ekologisk mat är större än någonsin. Men dålig lönsamhet gör att få bönder vill ställa om. – Det är frustrerande, säger bonden Anette Gustawson.

Annons

Försäljningen av ekologiska livsmedel har exploderat hos handlarna i Norrtälje det senaste året.

– Efterfrågan ökar ständigt. Bäst går försäljningen av varor där prisskillnaden inte är så stor, säger Mikael Engberg, säljchef på avdelningen kolonial på Coop forum.

Trenden syns i hela landet.

Icas försäljning av ekologisk mat ökade med 43 procent under första kvartalet i år och Arlas försäljning av ekologisk mjölk i detaljhandeln lyfte med 37 procent första halvåret.

Organisationen Krav bedömer nu att den totala försäljningen av ekologiska livsmedel kommer att öka med 30 procent i år.

Anledningarna är flera.

– Efterfrågan från konsumenterna har ökat kraftigt det senaste året. Krav och Naturskyddsföreningen har drivit kampanjer och kedjorna har breddat sitt utbud, säger Lars Nellmer, vd på Krav.

Nu finns det egentligen bara ett problem.

– Hotet mot den positiva kurvan är bristen på ekologiska produkter. Jordbruket har inte ställt om i den utsräckning man skulle behöva, säger Lars Nellmer.

Bara runt 7 procent av landets bönder driver ekologisk produktion. De senaste tre åren har andelen mark som ställts om dessutom minskat, visar statistik från Jordbruksverket.

Förklaringen är dålig lönsamhet. Det menar organisationen Ekologiska lantbrukarna som nu kräver att bönderna får bättre betalt.

Mjölkbonden Anette Gustawson i Norrtälje håller med.

– Med tanke på efterfrågan borde jag tjäna storkovan nu, vilket gör mig frustrerad.

Hon gick över till ekologisk produktion för sju år sedan och då var marginalerna bättre.

År 2010 fick bönder som producerade ekologiskt mjölk 1,3 kronor mer per kilo än de som producerade konventionellt. I dag får Anette Gustawson bara 76 öre extra.

– Det är inte mer lönsamt. De som har ställt om har gjort det för att de tror på det här konceptet. Nu krävs rejäl ekonomisk vinning om fler ska ställa om.

Hon tror att vinsten hamnar i mellanleden.

– Det är väldigt sällan såna här toppar gynnar de som producerar.

Enligt handlarna är deras vinstmarginal inte större för ekologiska varor. Det högre priset beror bland annat på större kostnader för märkning.

Ica har gjort stickprover som visar att butikerna inte tar ut något extra. Det gör inte heller Coop.

– Vi tjänar inte mer på dessa varor. Däremot sänker vi priset på utvalda produkter varje vecka för att vi vill främja det ekologiska, säger Mikael Engberg.

Annons