Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Varför ge 380 000 till Rospiggarna?

Norrtälje kommun investerar 380 000 i Rospiggarna, som är dels ett aktiebolag, dels en speedwayklubb. Det framgår inte av NT:s artikel den 20 mars var investeringen görs.

Annons

Det är i vart fall ungefär lika mycket pengar som kommunen ”investerar” (anslår) i sommarens kulturevenemang tillsammans. Tolv kulturevenemang delar på 320 000 kronor och ”Konst i ån” får 100 000 kronor.

Man kan naturligtvis inte jämföra dessa ”investeringar” med varandra. De är så olika. I grabbsport görs investeringar. Kulturen får ”bidrag”. Kulturpengar kommer från kulturnämndens budget. Speedwaypengar kommer från kommunstyrelsens pengar för politiska prioriteringar. Kulturevenemangen äger rum under en begränsad tid under sommaren. Speedwaysäsongen pågår under en längre period.

Men ändå! Jämförelsen visar vad kommunledningen har sina preferenser.

Argumenten är presenterade. Rospiggarna ”har gjort ett enormt arbete”. ”Dessutom har de investerat massor med pengar i anläggningen”. Som om inte konstnärerna, skådespelarna, musikerna och Vikingabyns medlemmar gjort det!

Speedway går ut på att fyra hjälmar i olika färger åker runt en bana i fem varv. Man gör det 15 gånger och i pausen äter man korv. Det är ungefär lika underhållande som att gå på ett museum (ironi)!

En betydande skillnad jämfört med kulturevenemangen är att man slipper reflektera. Och det är ju jobbigt! En teaterföreställning, ett besök på ett museum eller en konstutställning konfronterar oss med uttryck, tankar, idéer eller historia, som får oss att reflektera, att bygga upp ett kritiskt förhållningssätt, skapa sammanhang, dra slutsatser och vidgar vår föreställningsvärd – egenskaper som är viktiga i ett demokratiskt samhälle.

Kommunen köper nu helt enkelt reklamplats av Rospiggarna. Därmed kommer man undan all diskussion om ”anslag” och ”bidrag” i en jämförande analys.

”Rospiggarna är ett starkt varumärke och de befinner sig på högsta möjliga nivå och får mycket exponering i media, inte minst i tv nu när de är åter i elitserien, sa Kjell Jansson”. Tanken är alltså att reklamplats på Orionparken och på förarnas kläder ska ”sätta Norrtälje på kartan”.

Reklam är en narrativ företeelse med pedagogiska instrument i syfte att förändra människors vanor. Vad är det då Kjell Jansson vill berätta för svenska folket? ”Flytta till Norrtälje! Här kör vi i samma spår varv efter varv utan att behöva tänka. Här lever vi bekvämt medan våra folkvalda grabbar fattar de svåra besluten åt oss!”

”Alla förstår betydelsen av att synas i sammanhang som dessa, sa Kjell Jansson” (NT 20 mars). Påståenden som detta blir till sanningar om man upprepar dem ofta.

Men jag förstår inte betydelsen. Förklara för mig! Jag är väl lite korkad?

Vilka är det som nås av reklamen? Det är naturligtvis de som inte somnat när tv-sporten närmar sig sitt slut och man sänder just speedwayresultat och trav. Det är landets motorcykelnördar som kan uppfatta att Rospiggarna kör i Norrtälje kommun. Hur många av dem är presumtiva Norrtäljebor? Var finns kvinnorna i Kjell Janssons folkhem? Är det de som kokar korven?

Du kanske tror att jag är emot speedway och Rospiggarna i synnerhet? Nej, inte alls. Min far var speedway- och motocrossförare. Men jag är samhällsintresserad. Det var inte han.

Hembygdsföreningarna (de som verkligen lägger ner ”ett enormt” arbete för att hålla landsbygden levande), får 1 000 kronor i anslag varje år. Och det har inte höjts på många, många år. Det är vad Centerpartiets landsbygdspolitik är värd!

Moderaterna har sina mål i en innerficka och tar från kommunstyrelsens pengar för politiska prioriteringar. Grabbarna byter tjänster och gentjänster. Det är klara besked. Nu vet vi vad allianser står för. Vi som bor här är inte värda detta!

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel