Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Vägprojekt för 3,7 miljarder

Planerade vägprojekt i Norrtälje och Roslagen beräknas kosta 3,7 miljarder kronor.Norrtälje kommuns skattebetalare får vara med och betala en del av kalaset: 30 miljoner kronor.– Är man med och delfinansierar har man lättare att få igenom projekt, säger Norrtäljes kommunalråd Kjell Jansson (M).

Annons

I den regionala utvecklingsplanen för Stockholmsregionen (RUFS) som togs 2006 var syftet att förbättra infrastrukturen. Stockholms län får 9,7 miljarder kronor att spendera på vägar och kommunikationer fram till 2021.

Totalt satsas 482 miljarder kronor på infrastrukturen i Sverige fram till 2021.

Enligt vissa bedömare har underhållet av vägar i Stockholms län varit eftersatt i närmare 30 år.

Trafikdirektören vid Länsstyrelsen, Robert Örtegren, håller med.

– Det här är jättevälkommet. Visst har det gjorts en del på senare tid, som Södra länken, men regionen växer nu så fort befolkningsmässigt. Utbyggnaden av kommunikationer i länet har inte varit i takt med befolkningsökningen, säger Örtegren.

För Norrtälje kommun och Roslagen ligger summan för kostnaderna på 3,7 miljarder kronor för projekten.

Några är redan igång, för andra har det bara kommit till förstudieplanet.

Västra vägen drog igång under 2010. Där har man nyligen gjort klart med ombyggnationen av den södra infarten till Norrtälje. Kostnaderna uppgick till drygt 39 miljoner kronor.

Norrtälje kommun har varit med och finansierat en del av kostnaderna. Skattebetalarna i Norrtälje får stå för 15 miljoner kronor.

– Västra vägen etapp 1 och 2 har varit vårt prio 1, väg 77 förbi Rimbo prio 2 och järnvägsutredningen har varit prio 3, säger kommunalrådet Kjell Jansson.

Ett annat stort projekt på gång är en framtida flytt av Tulkavägen i Hallstavik. Tanken är att flytta vägsträckningen så att bruket kan bygga ut österut.

Lena Hultin, utvecklingschef på Holmen Paper i Hallstavik, säger att man i dagsläget inte vet när projektet kan bli av.

– Det finns ingen konkret tidsplan idag. Några expansionsplaner finns för närvarande inte, säger hon.

Norrtälje kommun, Holmen Paper och Trafikverket har kommit överens om hur kostnaderna på 62 miljoner kronor ska fördelas.

Trafikverkets kostnader på 31 miljoner finansieras av trängselskatter. Norrtälje kommun finansierar med 15 miljoner kr, och Holmen Paper bidrar med 16 miljoner.

Kommunalrådet Kjell Jansson är nöjd med de många projekten i kommunen.

– Vi är en av de kommuner som fått med mest från vår önskelista. Jag är jättenöjd med det, säger han.

Roslagspilen är ett annat projekt. Utredningen beräknas kosta 20 miljoner kronor.

Projektet gäller spårbunden trafik i de nordöstliga delarna av Stockholms län. Planen var att dra igång studien senast 2021.

De nordostliga kommunerna har beslutat att regionen ska öka med 100 000 invånare och minst 50 000 jobb fram till 2030. Då krävs också bättre kommunikationer.

Enligt Robert Örtegren på länsstyrelsen vill man redan nu ta tag i frågan.

– Det pågår diskussioner om att tidigarelägga studien, bland annat för att kunna utreda alternativa möjligheter, säger han.