Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Vägarbetare på tillfälligt besök

Inne i kranens hytt sitter Tobias Andersson från Östhammar. Han hör till den skara maskinister som förflyttar sig runt om i landet för att bidra med sitt kunnande.

Annons

– Jag har jobbat från Umeå i norr till Helsingborg i söder, berättar han och tillägger att han just skaffat en husvagn att bo i.

Den senaste tiden har utsikten ändå mest handlat om en ovanligt blöt strand intill Norrtäljeån. Där ska pålarna drivas ner i marken innan det är dags att gjuta sulorna för de nya bropelarna.

Bankandet på varje betongpåle tar mellan 30 minuter och en och en halv timme.

Sedan brukar pålen ha kommit så långt ner att den sugs fast ordentligt i lerlagren.

– Det brukar vara ett löst lager lera ner till 17 meter, sedan kommer ett hårdare lager och så blir det lera igen, berättar Tobias Andersson.

Han är egentligen utbildad till flygmekaniker. Tyvärr visade det sig att utbildningen inte höll måttet. I stället blev valet att gå i pappas fotspår och bli pålkransmaskinist. Efter fem år hos NCC:s dotterbolag Hercules grundläggning säger han:

– Jag trivs bra.

Nu jobbar han tillsammans med Kjell Lövgren som sköter arbetet utanför pålkranen.

Kommunikationen mellan de två sker till stor del med handrörelser när det är dags att kontrollera att allt är som det ska med den senaste pålen.

Sedan släpps en fyra ton tung klump ner ovanifrån och med hjälp av datorer kan ett företag i Göteborg läsa av resultatet.

– Pålen har gått av 20 meter ner, konstaterar Tobias Andersson.

Att dra upp den igen är uteslutet. Det är bara att slå ner en ny alldeles intill.

Än så länge har pålkranen hållit till på Norrtäljeåns södra strand.

Nästa vecka blir det troligen en flytt till norra sidan av vattendraget.

– Där kan det bli enklare, hoppas Tobias Andersson och hänvisar till att man nu vet mer om förutsättningarna på platsen.

Tobias Jansson, från Filipstad i Värmland, har en helt annan utsikt från hytten i sin borrigg. Han kan blicka ut från en höjd bakom Byggmax vid den norra utfarten från Norrtälje.

Där ska stora mängder berg sprängas bort och allt ska ske i god ordning.

– Säkerheten kommer först. Det är särskilt viktigt i tätbyggda områden, säger Michael Hampusson från Roads bergssprängning.

Kunniga och duktiga anställda är en förutsättning i sådana sammanhang.

Tobias Jansson har många års erfarenhet i ryggen och dessutom är borriggen han sköter en av de modernaste i Sverige. I hytten har han ritningar till hands men var borrhålen ska placeras styrs sedan med satellithjälp.

– Och här har det varit bra berg, säger Tobias Jansson.

När borrhålen väl är klara ska de laddas med dynamit innan den aktuella ytan täcks med dubbla lager av sprängmattor. De är tre gånger sex meter stora och väger ett ton vardera.

– Det är viktigt att ha någon som har blick för och erfarenhet av att täcka, säger Michael Hampusson.

Några kast, där sprängsten sticker i väg på ett oplanerat sätt, får det inte bli.

– Här har det varit lugnt och kontrollerat, tillägger Tobias Jansson som räknar med att vara kvar i Norrtälje fram till i juni i år.

Sedan kan nya uppgifter vänta på någon annan ort. En enkel inkvartering kan bytas mot en annan. Det hör till.

– Det är ingen höjdare. Jag har barn och de vill helst att pappa ska vara hemma, säger Tobias Jansson.