Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lyssna: Känner du igen den här rösten?

Miss Vivo, fröken Whiskas eller guide på Google maps. Nina Nu är en kvinna med många röster.

Annons

I en liten studio mellan Råda och Grop på Väddö, arbetar Nina Nu tillsammans med sin man, ljudteknikern Richard Wesemeyer. Här producerar deras företag Nina Nu Media röster till reklam, instruktionsfilmer och museers audioguider. Bland annat.

– Det är väldigt olika jobb och uppdragsgivarna är också väldigt olika. En del överlåter allt till oss, medan andra vill vara med och styra in i minsta detalj, berättar Nina som sedan 2000 spelat in i egen studio.

På nuvarande plats har de hållit till sedan 2007.

– Vi vill ha en miljö där vi kan känna oss avslappnade och det här är perfekt, säger Richard Wesemeyer som för några år sedan fick tag i en byggbarack som han renoverade och nu fungerar som studio.

Sin första ”voiceover” gjorde Nina Nu 1986. Då var uppdragsgivaren Pogo Pedagog och uppgiften var att läsa in text till ett bildspel som visades på diaprojektor.

När reklamen släpptes fri i radio och tv började uppdragen på allvar och 1996 startades firman Nina Nu Media.

– Jag har ju hållit på med teater i väldigt många år, men sedan tröttnade jag på de stora gesterna och satsade på det här. Det här arbetet innebär också mycket skådespeleri.

Vilken typ av jobb är roligast att göra?

– Svårt att säga, men av någon anledning är jag väldigt förtjust i texter med uppräkningar och siffror, säger Nina och skrattar.

– Hon är också väldigt duktig på medicinska texter, inflikar Richard.

Hur lång tid det tar att göra en inläsning varierar förstås på omfånget av det som ska läsas in. Men även en kortare reklamtext kan sitta vid första tagningen.

– Det här fungerar ju som vilket hantverk som helst. Du kan jämföra med en snickare som kan sitt jobb, han gör ju ofta rätt direkt.

Förutom uppräkningar och siffror är Nina Nu väldigt noga med det grammatiska.

– Sedan är det viktigt att jag får det att låta som jag begriper det jag säger om jag gör till exempel en voiceover till en film där montörer ska lära sig att sätta i hop den senaste modellen av en bil.

Hittills har paret inte riktat sig speciellt mot Norrtälje, men det kan bli mer av det i framtiden. Nu satsar de nämligen på att hjälpa företagare att nå ut med korta webbfilmer.

Tanken är att företaget filmar enkla snuttar från sin verksamhet med sin smartphone och skriver ett enkelt manus. Därefter lägger Nina och Richard på speakerröst, bakgrundsmusik, intextningar och klipper ihop allt till en färdig film – en webb promo.

– Vi tror jättemycket på formen. Finns det en kort video på en hemsida så stannar besökarna längre och det blir också ett billigt sätt att marknadsföra sitt företag, säger Nina Nu.

Annons