Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Vad har hänt med skolorna?

Den svenska grundskolan har genomgått stora förändringar de senaste åren. En del har slagit igenom, en del håller just på att införas.

Annons

Ännu har dock dessa förändringar inte fått något genomslag vad gäller elevernas kunskaper. Enligt de siffror som Skolverket presenterade i går ligger kunskapsnivån i praktiken stilla – siffrorna för niornas betyg och behörighet är någon eller några tiondels procentenheter lägre våren 2012 än våren 2011.

Enligt utbildningsminister Jan Björklund är detta inte konstigt. Det tar lång tid innan reformer slår igenom i skolan, och eftersom de stora reformerna genomfördes i fjol, så syns detta inte ännu.

Detta stämmer säkerligen. Men trots detta är det mycket negativt att den sjunkande trenden fortsätter och att fler och fler nior inte har behörighet att komma in på gymnasiet eller uppnår målen i svenska och engelska.

Negativt är också att skillnaderna mellan tjejerna och killarna fortsätter att öka. Enligt Skolverket är det pojkarna som står för hela den försämring som skett bland niorna, medan tjejerna ligger kvar på samma nivå.

Det här tyder på något grundläggande fel i den svenska skolan. Lärarna lyckas uppenbarligen inte få pojkarna att vilja lära sig saker, eller förstå varför utbildning lönar sig. Detta är mycket oroväckande.

Än mer oroväckande är Skolverkets siffror för Norrtäljes del. Norrtälje kommun har de senaste åren satsat många miljoner extra på skolan för att försöka förbättra såväl elevernas resultat och som kommunens placering i skolrankningarna.

Den här satsningen har varit lyckad – Norrtälje har förbättrat sin rankning rejält de senaste åren.

Gårdagens siffror från Skolverket visar dock att framstegen i Norrtäljes skolor nu inte bara har kommit av sig, utan att elevernas kunskaper rent av försämrats. Kommunens nior hade i våras klart sämre resultat än niorna hade i fjol. Andelen behöriga till gymnasieskolan har till exempel sjunkit med tre procentenheter och de genomsnittliga meritvärdena för betygen har sjunkit kraftigt, från 203,9 till 196,1. Som jämförelse ligger det genomsnittliga meritvärdet för hela landet på 221,4.

Frågan är vad som hänt. Vad har gjort att Norrtäljes nior har sämre kunskaper i år än i fjol, trots de satsningar som gjorts? Och varför är skillnaden så stor mellan skolorna? I Norrsundskolan och Svanbergaskolan har till exempel andelen nior som nått målen i alla ämnen sjunkit med hela 15 procentenheter, medan andelen knappt minskat alls i Roslagsskolan. Och varför är det bara drygt en tredjedel av Lommarskolans elever som når målen i alla ämnen?

Vad är som hänt? Det kräver en rejäl analys från skolpolitikernas och skoltjänstemännens sida. Att skylla på Jan Björklunds många reformer håller i alla fall inte.