Annons
Vidare till norrteljetidning.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

TV: Se hur ljud påverkar matkunder

Hur påverkas matkunder av ljud som påminner om varor? Det ville fyra studenter ta reda på och satte på poppande popcornljud på Ica Flygfyren i Norrtälje.

Marknadsföringsknepen är många och har stor inverkan på vad vi väljer att stoppa i kundvagnen. Skyltar, dofter och ljud kan få oss att omedvetet vilja köpa en viss vara.

Under två veckors tid har fyra studenter från Handelshögskolan använt ljudet av poppande popcorn i närheten av popcornhyllan för att mäta hur det påverkar kunderna.

– Vi har inga siffror än men reaktionerna har varit övervägande positiva, säger Erik Brolin.

Det smattrande ljudet är påtagligt och drar definitivt uppmärksamheten till sig.

– Syftet är att ljudet ska göra kunderna uppmärksamma och inspirera dem att köpa popcorn eftersom de känner igen ljudet, säger Marcus Kullman.

Men kan inte ljudet leda till irritation?

– Jo, men man kan variera ljuden och använda olika ljud, säger Erik Brolin.

Popcornljud är ett obeprövat knep och det återstår att se om det faktiskt fungerar. Andra ljud som använts i matbutiker runt om i världen är bland annat ljudet av fiskmåsar vid fisken och fransk musik vid baguetterna som målar upp en bild av en fransk bistro.

Även ett och annat ”Muuu!” har kommit från mejeriavdelningen.

– Det gäller att skapa en inspirerande butiksmiljö, säger Erik Brolin.