Annons
Vidare till norrteljetidning.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

TV: Här leker de fram språket

På den lilla förskolan Leka – Barnens förskola har alla barn från ett till sex år engelska en dag i veckan. Se tv-inslag om hur barnen lär sig.

Pedagogen Frida Winthersén har samlat barnen runt sig på en stor rund matta.

– Vad gör vi på tisdagar?

– Engelska, ropar alla barnen.

– Good morning, säger Frida och alla barnen svarar ”good morning”.

Så är det. På tisdagar har de tio barnen i åldrarna ett till sex år engelska. Alla utifrån sin förmåga.

– Det handlar om relationer och kommunikation. Engelska är ett sätt att vidga sina möjligheter att kommunicera, säger förskolechefen Annica Järking.

Barnen lär sig engelska genom att leka. I samlingen fortsätter Frida med att ta fram den populära Knacka på av Anna Clara Tidholm. I boken får läsaren titta in i ett hus och knacka på dörrar i olika färger. Vid varje dörr står det knacka på.

– Knock knock on the green door, säger Frida och barnen upprepar.

När det är fruktstund går Nathan Edfelt och hämtar apelsinskålen och får berättade att i dag serveras ”orange”. Han delar ut apelsinerna med ett ”here you are”. Alla barnen säger ”thank you”.

Efter samlingen delas barngruppen, som i dag består av åtta barn, upp i två mindre. De tre äldsta barnen, Ludwig Åsensjö, Nathan Edfelt och Eddie Hellentin, som ska börja förskoleklass till hösten, ska arbeta med månadens tema kroppen – ”body” – i ett rum med pedagogen Christine Rosbäck.

Hon går igenom alla kroppsdelar i rörelsesången Huvud, axlar knä och tå – ”Head, shoulders, knee an toe”. Sången och rörelserna går fortare och fortare tills allt blir en enda gröt.

– Det känns enkelt att få in engelskan, säger Christine Rosbäck.

Varje månad har förskolan ett nytt tema. Det kan vara årstiderna, vatten och SOS. Engelska glosor går att hitta till varje moment. Barnen har också gjort ett brädspel med instruktioner på engelska. Målet är att barnen ska få grunderna till att forma meningar i skolan.

– Många föräldrar har valt oss för att vi just jobbar med engelska. Vi har försökt att få till ett samarbeta med skolan i Riala eftersom många barn börjar där, men vi har inte riktigt lyckats, säger Annica Järking.

Personalen ska ta fram ett mätinstrument för att se hur barnen påverkas i på längre sikt av att lära sig engelska. Efter kroppsleken ritar Eddie, Ludwig och Nathan av sin fot. De får skriva fot och foot på sin teckning. De säger att det är roligt med engelska, men att det är bäst att vara ute. På frågan om han är bra på engelska svara Ludwig snabbt:

– Yes!