Annons
Vidare till norrteljetidning.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Trötta busschaufförer vanliga i trafiken

Nästan hälften av bussförarna är ofta så trötta, att de får kämpa för att hålla sig vakna.

Det visar en undersökning som forskare på VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, gjort. Undersökningen har gjorts på Keolis förare i SL-trafiken. I Norrtälje kör Nobina samma trafik.

– Där är problemen desamma, säger forskaren Anna Anund.

45 procent av förarna uppger att de två till fyra gånger i månaden är så trötta att de måste kämpa för att hålla sig vakna. Ett av problemen är de delade passen, enligt Anna Anund. Man måste stiga upp väldigt tidigt. Det ger stress. Efter ett morgonpass är det upphåll mitt på dagen för att åter jobba på eftermiddagen.

– Då blir man lätt trött på eftermiddagspasset.

Trötthet vid ratten beror ofta på sömnproblem parat med stress som belastas ytterligare av en svår trafiksituation. Anna Anund understryker att både bussbolag och fack har varit inblandade i undersökningen, att alla parter vill få fram så trygg trafik som möjligt och att man kämpar för att få bra schemaläggning.

– Att vara så sömnig att man måste kämpa mot sömnigheten motsvarar att köra med 0,8 promille sprit i kroppen, säger Anna Anund.

I en kommande undersökning ska man se över säkerhet och trygghet.