Annons
Vidare till norrteljetidning.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Trimma bilen lagligt och riskfritt

Många bilägare lockas att trimma sina bilar med hjälp av ny programvara. Men det finns risker med att göra ingrepp i motorns styrning.
- Den som inte registreringsbesiktigar bilen efteråt begår ett lagbrott, säger Peter Ekman som är tekniker på Bilprovningens huvudkontor.

Förr var det en hel vetenskap att trimma bilen. Men i dag räcker det med att ladda ned en ny programvara för att motorn ska få nytt liv. Det här innebär att i stort sett vem som helst kan göra en programvaruförändring på både turbomotorer och motorer med elektroniskt styrd insprutning. På Bilprovningen följer man utvecklingen med ett visst mått av oro.

- Det är ytterst få bilägare som begär en registreringsbesiktning i samband med att de laddat ned ny programvara. Samtidigt tror vi att det finns ett mycket stort mörkertal. En inte alltför kvalificerad gissning är att de flesta inte talar om för oss att programvaran är ändrad, säger han.

Bilprovningens möjligheter att kontrollera huruvida bilen är trimmad eller ej vid besiktningen är begränsade.

- Om motorn bullrar för mycket eller om avgasemissionerna överstiger gränsvärdena blir det naturligtvis en anmärkning och ett föreläggande om ombesiktning. Men att avgöra om en bil har 150 eller 180 hästkrafter är omöjligt för oss eftersom vi bara kör en kort runda med bilen i samband med besiktningen.

Peter Ekman menar att det finns flera risker med att trimma bilen med programvaror som inte är certifierade och typgodkända. Dels sätts alla garantier ur spel: om du exempelvis råkar ut för motorhaveri som kostar tusentals kronor att åtgärda på en verkstad får du inte ut ett öre på garantin om bilen visar sig vara chiptrimmad. Och dels är risken stor att försäkringsbolagen reducerar ersättningen vid en skada och du får står för en stor del av reparationskostnaden själv.

- Dessutom finns det även en miljöaspekt på det hela. Tillverkarna optimerar motorerna så att de klarar gällande miljökrav samtidigt som bränsleförbrukningen hålls nere. Många trimsatser är i stället utvecklade för att ge maximala prestanda.

Därför ska du inte trimma din bil

+ Det krävs en ny registreringsbesiktning och för att bli godkänd krävs intyg på att trimningstillsatsen är certifierad och godkänd för bilmodellen. Om polisen ertappar dig med en olagligt trimmad bil blir det böter och krav på att motorn ska återställas i sitt ursprungsskick. Sedan måste bilen ombesiktigas.

+ Ett ökat effektuttag ökar slitaget på motor och andra delar.

+ Utsläppen och bränsleförbrukningen kan öka.

Därför ska du trimma din bil

+ Du kan optimera motorn efter dina önskemål.

+ Det finns certifierade och typgodkända trimsatser från flera biltillverkare.

+ Utsläppen och bränsleförbrukningen kan i gynnsamma fall minska.

Visste du att...

... det inte är förbjudet att ta fram och sälja olika typer av trimsatser. Men det är förbjudet att montera och använda sådana som inte är certifierade. Förändringar av prestanda kräver alltid en ny registreringsbesiktning för 650 kronor. Om förändringen inte är certifierad av tillverkaren blir bilen underkänd.

Köra på sprit?

Från och med den 1 juli 2008 är det tillåtet att efterkonvertera alla typer av bensindrivna personbilar samt lätta lastbilar till etanoldrift. Enklast är att använda en typgodkänd konverteringssats. Då krävs det endast en registreringsbesiktning. Den som använder en egenutvecklad eller icke typgodkänd utrustning måste kunna visa ett intyg på att bränsleslangarna tål etanol. När det gäller fordon från och med 1993 års modell ska bilägaren även ha ett intyg på att effekttest samt avgasreningstest har gjorts.

Källa: Bilprovningen