Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Tolv jobb försvinner från Norrtälje

Förändring nästa år tar bort arbetstillfällen.

Annons

Tolv jobb försvinner från Norrtälje när Länsförsäkringar flyttar sitt kundcenter till Stockholm. Förändringen genomförs sista oktober nästa år.

Ett av Länsförsäkringar Stockholms fyra kontaktcenter, kundtjänst via telefon, har funnits i Norrtälje sedan 2002. Men nu centraliserar bolaget och väljer att flytta Norrtäljekontoret till Gärdet i Stockholm där de övriga tre avdelningarna ligger.

Beslutet påverkar inte kunderna i Roslagen, enligt Mariann Lindh, kontorschef på Länsförsäkringar Roslagen.

– Vi erbjuder bank- och försäkringstjänster och fastighetsförmedling i samma omfattning som tidigare, säger hon.

Den avdelning som försvinner fungerar som telefonbank för försäkringsbolagets 23 länsbolag. Kundtjänsten svarar även på försäkringsfrågor för hela Stockholmsområdet. Samtliga tolv anställda som berörs av förändringen erbjuds att flytta med till Stockholm.

Neddragningen innebär att Länsförsäkringar närapå halverar sin stab i Norrtälje. Kvar blir 15 personer.

Det är bara några år sedan försäkringsbolaget byggde ut i staden. Nu tvingas företaget säga upp delar av den drygt 800 kvadratmeter stora kontorsytan på Stora Brogatan som en effekt av personalminskningen. Ett tag var tanken att i stället förstärka telefontjänsterna i Norrtälje. Länsförsäkringar Roslagen gjorde försök att rekrytera i vintras.

– Vi ville fylla på med ett team men hittade inte rätt folk, säger Mariann Lindh.

Hon beklagar att kvalificerade jobb nu med största säkerhet lämnar Norrtälje.

– Det är alltid en styrka att vara fler. Vårt kundcenter har även varit en plattform för övriga verksamheten. Vi har rekryterat flera bank- och försäkringsrådgivare från kundtjänsten, säger Mariann Lindh.