Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Telebolag lurar äldre att betala

Christina Ernstson fick bluffaktura för telefontjänster som hon aldrig beställt. Hon är långt ifrån ensam, hittills har ett 30-tal personer polisanmält bedrägerierna.

Annons

Karlstadföretaget Telekraft, även kallat Sveanor – som säljer teleabonnemang – har anklagats för att ha skickat ut bluffakturor på abonnemang som aldrig beställts.

Ett 30-tal personer har hittills polisanmält företaget hos polisen i Värmland. Enligt ett beslut från Stockholms tingsrätt i juni måste företaget sluta med sina försäljningsmetoder.

En av dem som drabbats av bedrägeriförsöken är Christina Ernstson, 80, från Edsbro. Förra månaden fick hon en faktura hemskickad på 198 kronor – för ett telefonabonnemang från Telekraft som hon aldrig beställt. Och i onsdags kom ytterligare en faktura med en påminnelseavgift på totalt 206 kronor.

– Jag har aldrig haft Telekraft som operatör och har inte ens pratat med dem i telefon, berättar hon.

Efter att hon fick den första fakturan kontaktade hon företaget, men fick bara prata med en telefonsvarare.

– I ett telefonsvararmeddelande säger de att de utsatts för datorintrång och bedrägeri och de uppmanar dem som fått fakturor att inte betala, säger hon.

Telekraft har polisanmält att de utsatts för datorintrång och bedrägeri, men det är fortfarande oklart om det stämmer.

– Utredningen pågår fortfarande och än så länge har vi inte kommit fram till något åtalsmässigt, säger Per Ström, kommunikationschef vid polisen i Karlstad.

Christina Ernstson har polisanmält händelsen och hon hoppas att inte fler drabbas av ”de fula fiskarna”.

– Jag blir förbaskad. Inte så mycket för min egen del, för jag har så jag klarar mig. Men jag tänker framför allt på alla pensionärer som inte har så mycket pengar.

Mattias Grafström är vd på Telekområdgivarna, som hjälper konsumenter med råd om abonnemang för tv, telefoni och bredband. Till dem ringer personer varje dag som blivit lurade och vill ha hjälp med att bestrida falska fakturor.

På sista tiden har de fått in många samtal angående Telekraft och det är i huvudsak äldre människor och personer som inte behärskar språket så bra. Telefonsäljarna är ofta aggressiva och ger sig inte.

– De äldre är ofta desperata när de ringer oss. Men de flesta får aldrig ens reda på att de blivit lurade. De bara betalar, berättar Mattias Grafström.

Oftast är de barnen till de äldre som hör av sig när det väl har kommit fram att de har blivit lurade, enligt Telekområdgivarna.

Konsumentverket har hittills tagit emot ett 50-tal anmälningar mot företaget, som har varit svåra att få tag på.