Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Stopp för regionalt flygcentrum i Norrtälje

MFAB, bolaget som driver fältet i Mellingeholm, ger däremot inte upp hoppet om en utbyggnad som ska locka privat- och taxiflygare från hela länet.

Annons

Kommunförbundet Stockholms län, KSL, har utrett behovet av en ny regional flygplats för allmänflyget sedan 2009. Nu är arbetet klart. Men utredarna presenterar bara en halv lösning.

– Det tunga allmänflyget får plats på Bromma och kan betala de höga hyrorna där. Men KSL har inte löst problemen för det lätta allmänflyget, säger Karl-Ivar Karlsson, vd för Mellingeholm flygplats AB, MFAB.

Allmänflyg inkluderar allt från skärmflyg till flermotoriga jetplan. Större jetplan med minst nio platser ges tillträde till Bromma medan taxiflyg, skolflyg, privatplan och mindre affärsflyg förblir hemlösa. Hemlösheten är en effekt av att fälten i Barkarby och Tullinge har stängt samtidigt som Brommas satsning på reguljärtrafik har trängt undan en större del av allmänflyget.

Norrtälje har pekats ut som ett av de hetaste alternativen till att hysa en regional flygplats som skulle ersätta de nedlagda banorna. Kommunens försiktiga intresse i kombination med att det redan finns en asfalterad bana på 650 meter i Mellingeholm har fått KSL att vända blickarna norrut. Västerås, Eskilstuna, Uppsala och Gnesta har också varit med i diskussionerna.

Men inget av alternativen tycks bli verklighet. KSL har inte längre för avsikt att sy ihop någon lösning och nämner två skäl för detta.

Det ena är att inga finansiärer, varken privata eller offentliga, signalerat att de vill bidra till en ny flygplats. Det andra är att det är svårt att hitta en ny placering som accepteras helhjärtat av de berörda kommunerna.

Det som talar emot Norrtälje är att det ligger relativt långt från Stockholm och att kommunens kommande detaljplan för Mellingeholm inte ger utrymme för en tillräckligt stor bana.

Karl-Ivar Karlsson är besviken men stridslysten. Han hoppas att MFAB med Norrtälje kommuns hjälp kan driva frågan om en större utbyggnad i Mellingeholm.

– Vi har ett 40-tal intressenter, bland annat affärsflygsföretag och verkstadsbolag, som vill etablera sig här. Men det kräver en bana på 1 199 meter, säger han.

Problemet är att kommunens nuvarande planer bara öppnar för en förlängning till 900 meter.

– Hela kommunen skulle vinna på en större flygplats. Det ger nya jobb och inflyttning till kommunen samtidigt som affärsflyget kan tjäna Norrtäljeföretagen, säger Karlsson.