Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Stödde sig mot taxin – ramlade när den åkte

Efter fyra dagar på sjukhus fick 88-åriga Ann-Mari Kaplan skjuts med färdtjänst hem. Det blev en färd hon sent kommer att glömma. – Jag känner mig omtumlad, säger hon.

Annons

I slutet av februari åkte Ann-Mari Kaplan med ambulans in till Norrtälje sjukhus då hon hade drabbats av hjärtflimmer. Hon låg inlagd i fyra dagar och fick sedan lämna sjukhuset med hjälp av färdtjänst. Ann-Mari, som har problem med balansen efter en hjärnblödning, tog sig fram till taxibilen med hjälp av en lånerullator.

På grund av ett trafikhinder tog taxifärden längre tid än väntat och när chauffören väl var framme tog sig Ann-Mari själv ut.

– Jag kände mig vinglig så jag höll fast mig i bilen. Jag tänkte att nu hjälper han mig väl till porten, berättar Ann-Mari Kaplan.

Men i stället började chauffören att åka iväg. Då tappade hon sitt grepp om bilen och ramlade omkull.

– Plötsligt satt jag på backen med ett rullande bakhjul intill mig. Jag blev väldigt förvånad, säger hon.

När chauffören såg att Ann-Mari hade ramlat klev han ut och hjälpte henne upp på benen igen.

– Jag tog återigen tag i bilen för att stödja mig, men tänkte att ”nu får jag klara det här själv”, säger Ann-Mari Kaplan.

Chauffören åkte sedan iväg när hon fortfarande stödde sig mot bilen. Ann-Mari som vanligtvis använder sig av rullator tog sig på egen hand in i lägenheten. Resan från sjukhuset har satt sina spår.

– Jag har ont och känner mig omtumlad efter fallet. Jag tycker att det var ett så märkligt beteende av chauffören. Nog för att jag är van att klara mig själv, men jag är ändå 88 år gammal. säger hon.

Ann-Mari Kaplans anhöriga har reagerat starkt på händelsen och har hört av sig till taxibolaget för att framföra kritiken.

– Det här tyder på bristande servicekänsla. Man borde förstå att en gammal människa kan vara vinglig om man kommer direkt från sjukhuset, säger sonen Peter Kaplan.

Taxibolaget som utförde tjänsten är Norrtälje taxi. John Grantelius, som är ordförande i Norrtälje taxi och Roslagstaxi har varit i kontakt med chauffören.

– Enligt föraren erbjöd han hjälp som kunden avböjde. Men om kunden uppfattar att hon inte fått den hjälp hon behövde är det möjligt att föraren har gjort en felaktig bedömning, vilket är olyckligt, säger han.

Enligt John Grantelius ser man allvarligt på kritiken.

– Vi försöker ta lärdom av händelsen. Föraren har fått en rekommendation att nästa gång insistera mer på att hjälpa till om det bedöms att behovet finns, säger han.