Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Webb-tv BilderHon kom svävande som en dröm

– Jag ser inte så bra, men visst är det ostindiefararen.
– Jo, det är det.
– Härligt, vilken syn! säger Ulf Elving till tusentals åskådeare som samlats för att se Götheborg majestätiskt avteckna sig mot horisonten och närma sig Norrtälje hamn.

target=”_blank”>Se fler bilder här!

Webb-tv: Se när Götheborg anlöper Norrtälje!Klicka sedan på Ostindiefararen till höger.

Annons

Stämningen inför ankomsten var förväntansfull. Längs med hamnkanalen trängdes tusentals för att kanske få den första glimten av skeppet. En far lärde sin unga son hur man hanterar stora folkmassor.

Här gäller det att ta sig fram med kraft. Ut med axlarna bara.

Andra hade varit smarta och tagit med sig picknickkorgen till Societetsparken. Något problem att se skeppet skulle det nämligen inte bli, 47 meter högt som det är.

Kanske trängdes människorna för att se kommunalrådet Kjell Jansson (m) tala om sin sjöfarande släkt.

Min farfar var kapten på ett skepp inte olikt sandpråmen Helmi, så det är med stor personlig glädje jag välkomnar ostindiefararen. Det här är en unik kulturskatt som kommer till staden, säger Kjell Jansson, i mikrofon till folksamlingen.

Roslagsborna är ett sjöfarande folk och en viss ära sätts i släktskap till skeppare för att inte tala om sjövana och tradition.

Över den trädklädda horisonten syns först bara masten, men sen gör sig skrovet synligt. Segelfartyget och ostindiefararen Götheborg kommer allt närmare. Ett stort antal, kanske ett hundratal, små båtar har slagit följe med farkosten. Några har hängt med en bra bit från skärgården. En och annan har till och med tagit sig tiden att tillverka välkomstskyltar.

Men det går ganska sakta. Det beror på motvind och att skeppet inte går för segel utan för motor. En av detaljerna med skeppet som inte återfinns i originalet som förliste utanför Göteborg 1745. Annars ska det vara sig ganska likt. I alla fall det som syns utifrån ovan vattenlinjen. Förutom att antalet kanoner dragits ner från 30 till tio.

Ulf Elving som var konferencier för dagen förberedda tidigt folksamlingen för den kommande kanonsaluten, men det hade folk snart glömt. Fler än några hoppade till av den ganska rejäla smällen som hälsades med samma mynt av Götheborg.

Det är väl inte skarpa skott? Har någon kollat flaggen. Det är väl inte ryssen. Glöm inte 1719, säger en kanske inte fullt seriös åskådare. Eller?

Nej det är Götheborg. På radiolänk berättar kapten Peter Kaaling, som varit med från starten, om äventyr i fjärran länder. Resor till både Australien och Kina.

Men något vackrare än Norrtälje skärgård har du väl aldrig sett, frågar Ulf Elving.

Absolut inte, svarar Peter Kaaling.

Den sista biten går fort och äntligen står skeppet vid kajen i Norrtälje. Ett magnifikt skepp är det. Och högt. Många i publiken lutar sig nästan dubbelvikta bakåt för att se när besättningsmännen och kvinnorna klättrar upp längs masterna i en hälsningsceremoni. På land spelar Norrtäljes muskikår när de inte avbryts av Götheborgs specialskrivna signaturmelodi.

Kommunalrådet hälsar kaptenen välkommen med plakett och en flaska punsch som sig bör. Punschen får dock förtäras utanför skeppet.

Det här är ett vitt skepp. Man kan inte dricka punsch och klättra i relingarna. Det är inte som förr i tiden, säger Götheborgs maskinchef som för dagen också är skeppets superkargör och därmed ansvarig för lasten.

Men lite punch till ärtsoppan skulle väl inte skada, svarar någon.

Kanton var den ort i Kina där svenska ostindiska companiet under 1700-talet färdades till för att handla. Traditionellt bestod varorna av thé, porslin och siden. Idag används skeppet sällan till annat än att transportera människor. Människor som vill uppleva äventyr. Enligt rykten ska det också finnas platser kvar på skeppets vidare färd längst med kusten norr ut. Men först ska manskapet vila i Norrtälje i tre dagar. Då kan den som vill också pass på att besöka Götheborg och leva sig in i hur det kunde vara på äventyrens tid.

Patrik Ekström

[email protected]

0734208126

Fakta om skeppet

Totallängd: 58,5 meter

Bredd: 11 meter

Höjd över vattenytan: 47 meter

Deplacement: 1250 ton

Besättning: 80 personer (varav 20 yrkesmän och resten volontärer)

Medelhastighet: 5-6 knop

Maxhastighet: 11 knop

Detta krävdes för att bygga Götheborg

100 ekstockar

5 mil tall

55 000 smidda spikar

dessutom används:

26 stycken segel med en total yta på 2000 m2

20 ton handslagna rep och kablar

Mer läsning

Annons