Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Waxholmsbolaget tvingas att dra ned

Prishöjningar på biljetterna på mer än tio procent, neddragning på vinterturerna, indragna pendlarturer.
Det är några av följderna av att Waxholmsbolaget måste spara på grund av höga bränslekostnader.

Annons

Det här kan ställa tillvaron på ända för folk, säger Barbro Nordstedt, vice ordförande i SIKO.

I våras hade bränslekostnaderna från januari till maj stigit med 66 procent, en ökning på fem miljoner kronor.

Nya fartyg

Kostnaderna för två nya isgående fartyg (tre miljoner kronor) ökade på summan till åtta miljoner kronor, som WÅAB:s styrelse yrkade i tilläggsanslag från ägaren Stockholms läns landsting.

I somras ökade bränslekostnaderna ännu mer, och underskottet har nu stigit till 20 miljoner.

WÅAB måste därför öka biljettpriserna kraftigt, kanske så mycket som tio procent, samt dra ner på antalet turer.

Vi får dra ner på trafiken så det inte drabbar de fastboende utan helst bara där det svider minst, säger Henry Westerberg, operativ chef för WÅAB.

Flera förslag

Det finns flera förslag på hur vi ska kunna spara. En är att vintertidtabellen börjar tidigare, säger han.

För skärgårdsborna är färre turer ett skräckscenario.

Det är en knepig situation. Men det är viktigt att neddragningarna inte drabbar pendlarlinjerna, säger Barbro Nordstedt, boende på Söderöra och vice ordförande i SIKO (Skärgårdens intresseföreningars kontaktorganisation).

Det är många av de fastboende och nyutflyttade till Gräskö som bygger sin tillvaro på pendling. Landstinget har ett regionplaneansvar och måste se till att det fungerar, säger Barbro Nordstedt.

Genom SIKO hoppas hon trycka på i frågan.

Absolut. Vi har en ständig dialog med landstinget. Men det är svårt också, det finns ju inget alternativ.

Mer pengar?

I november är det landstingsfullmäktige som tar beslut om det blir mer pengar eller inte. Skärgårdslandstingsrådet Gustav Andersson (c), håller just nu på att ta fram ett politiskt program, där man vill att skärgården ska utvecklas genom turismen och näringslivet.

Men hur går det ihop med att man samtidigt måste dra ner på trafiken till öarna?

Jag är väldigt angelägen om att det ska finnas bra trafik i skärgården. Men jag kan i dag inte avslöja vår strategi mitt i en förhandling med de andra partierna. Jag vill att skärgården ska ha en bra utveckling, och det tror jag de andra partierna också tycker, säger Gustav Andersson.

Mer läsning

Annons