Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Volkswagen Multivan

Har ni vuxit ur kombin? Volkswagen Multivan är inte mycket större till det yttre men rymmer enormt mycket mer. Det spelar ingen roll om hela familjen ska åka till alperna över jullovet eller om du ska till byggaffären och storhandla, Multivan klarar biffen!

Annons

Har man det minsta behov av utrymmen blir man förtjust i Volkswagen Multivan, så enkelt är det. Bilen är helt oemotståndlig om man jagar plats för sju personer med bagage och dessutom vill ha komfort. För Multivan har även den tyska gedigna kvaliteten som ger lyxkänsla. Man känner sig så där lite mysigt lyxig i bilen, oavsett på vilken plats man sitter.

Och sedan att det är lika trevligt att tråckla sig genom storstan i halv våning ovanför alla andra personbilar som det är att sträcka ut på motorvägen ned genom Tyskland gör Multivan till en ganska komplett bil.

Fåtöljer i mittenradenLängden på Volkswagens stora familjebuss är bara några centimeter mer än till exempel Volvo V70 men genom att bygga på höjden rymmer ändå bilen betydligt mer än V70.

Höjden på bilen märks direkt du kliver upp och in, ja, du får faktiskt ta ett steg upp.

Bakom ratten ser Multivan ut som en personbil. Ratten har ingen bussvinkel utan går att ställa precis som du vill ha den och förarstolen har alla inställningsmöjligheter som behövs.

Med armstöden på var sida om stolen nedfällda och farthållaren på lämplig hastighet försvinner milen och timmarna utan ansträngning och bränsletanken på 80 liter gör att du inte behöver stanna i onödan.

Baksätet har två fåtöljer på mittenraden och en tresitssoffa längst bak. Stolarna och soffan kan skjutas fram och tillbaka beroende på vad som passar bäst för tillfället. Mittenstolarna kan också snurras runt så att passagerarna sitter mitt emot varandra, trevligt om inte vägen är krokig.

Stort lastutrymme

Med max benutrymme för alla blir det inte nog med plats kvar i bagageutrymmet för sju personer. Men offra lite av bagageutrymmet, det blir mer än nog kvar ändå, och all packning får plats galant. Bakluckan är av naturliga skäl enorm vilket är perfekt när det regnar men sämre i trånga utrymmen och det gäller att vara på sin vakt så man inte slår upp luckan i bilen bakom.

Behövs extra mycket lastutrymme är det bara att styra fram baksätena men behövs ännu mer utrymme måste stolarna ur bilen. Mittenfåtöljerna går an, de är bara tunga men soffan bak är en best som du kanske får ur men knappast tillbaka på egen hand. Belöningen när stolarna är urtagna är ett enormt lastutrymme på 5 400 liter!

Fin komfortKomforten är fin och till stor del beror det på det långa axelavståndet som gör att bilen inte berörs lika mycket av smågupp.

Volkswagen har en ovana att tillverka bullriga bilar, men något buller märks inte i Multivan. Du får visserligen höja rösten en aning för att de som sitter längst bak ska höra dig när ni färdas på dåliga vägar men inte mer än du hade fått göra i en Golf. Som extrautrustning finns ett system med sex mikrofoner placerade i taket som tar upp rösterna och skickar ut dem i högtalarna.

Dyr familjebilDen starka dieselmotorn på 174 hästkrafter gör ingen racer av Multivan men ger fullt tillräcklig fart och en ganska låg förbrukning. Att köra under litern vid blandad körning är inga problem och vid lugn landsvägskörning är det inga större problem att få ned förbrukningen under 0,8 liter per mil.

Volkswagen Multivan med bekväm automatlåda och den 174 hästkrafter starka dieselmotorn är en dyr familjebil. Priset startar på 419 000 kronor och det går att extrautrusta bilen till svindlande summor.

Men du bara vill ha komforten och utrymmena och kan nöja dig med den lilla bensinmotorn på 115 hästkrafter kommer du undan med 291 000 kronor och det är riktigt prisvärt.

Motor:

Volkswagen Multivan 2,5 TDi5-cylindrig dieselmotor med turbo, 2 459 cm3, dubbla överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cylinder. Effekt 174 hk (128 kW) vid 3 500 varv/min, vridmoment 400 Nm vid 2 000 varv/min. Toppfart 183 km/tim, acceleration 0-100 km/tim på 12,3 sekunder

Chassi: Framhjulsdriven. Framhjulsupphängning med triangellänkar, flerlänkad bakaxel med skruvfjädring, kuggstångsstyrning med servo, skivbromsar fram och bak. ABS. Antisladd.

Mått och vikter: Längd 489, bredd 190, höjd 197 cm, axelavstånd 300 cm. Tjänstevikt 2 480 kg. Maxlast 520 kg. Bagagevolym upp till 5 400 liter. Släpvagnsvikt 2 500 kg.

Pris: 560 000 kronor

Bränsleförbrukning: 0,97 l/mil

Utsläpp CO2: 257 g/km

Helhetsbetyg 4

Ekonomi 3: Ok, den är dyr men det är väldigt mycket bil.

Säkerhet 4: Säker för alla i bilen, lite värre för den du krockar med.

Komfort 5: Sju personer åker kungligt.

Köregenskaper 4: Säker, trygg och riktigt rolig.

Miljö 3: Utslaget på sju passagerare med bagage, snål och miljövänlig.

Konkurrenter i klassen: Renault Espace, Mercedes Vito

Mer läsning

Annons