Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vi vill fortsätta bygga ut kollektivtrafiken

Annons

I dag behandlar landstinget budget för kollektivtrafiken. Socialdemokraterna vill sänka priset på enkelresor och höja landets redan högsta landstingsskatt. Vi i majoriteten vill fortsätta ge kollektivtrafiken resurser, så att den kan fortsätta att byggas ut och förbättras.

Strax före valet 2006 införde den dåvarande socialdemokratiskt ledda majoriteten enhetstaxa på enkelresor. Det gav inte fler resande men lägre intäkter. Lågt pris är detsamma som låg kvalitet också i kollektivtrafiken.

Däremot höjde de rödgröna månadskortet med 100 kronor inte för att ge till trafiken utan för att skicka i utjämningsbidrag till bland annat Region Skåne.

Vi i den nuvarande majoriteten återinförde zontaxan som funnits länge i SL-trafiken och har i två omgångar höjt månadskortet med sammanlagt 90 kronor. Det har inneburit fler köpta månadskort och ökade intäkter till trafiken. På två år har punktligheten ökat rejält. Aldrig har så många rest med SL och aldrig har så stor andel av dem varit nöjda med trafiken. Det resultatet går inte att trolla fram det kräver ökade intäkter.

För två år sedan valdes jag in i SL:s styrelse. Vi har ägnat mycket energi på att öka tillförlitligheten i trafiken. Bara så kan vi få fler att åka kollektivt till nytta för både säkerhet och miljö. Jag är glad att också ha kunnat bidra till att förbättra trafiken för Norrtäljeborna.

Många Norrtäljebor pendlar dagligen mot Stockholm. I år startade en satsning på sittplatsgaranti på buss på vägar med över 70 kilometer i timmen. Förut gick 676-an var femte minut i morgonrusningen. Bussar har varit fulla och resande har fått stå, ibland ända från Norrtälje. I höst går bussarna var fjärde minut, och sällan behöver någon stå.

I höst infördes på försök ett lokalt kort i Norrtälje för den som åker regelbundet med SL inom kommunen. Ett lokalt kort kostar 500 kronor per månad mot 690 kronor per månad för ett SL-kort. Redan efter ett par månader har ett tusental lokala kort sålts i Norrtälje. Det gör det attraktivare att ta bussen på den dagliga resan inom kommunen. Det är redan en framgång.

Vi har nu också infört busstrafik varje timma mellan Norrtälje och Arlanda. Bussen tar drygt en timma och gör det attraktivare att åka kollektivt för Norrtäljebor som ska ut och flyga, eller som har sitt dagliga arbete i Arlandaområdet, ett av Stockholmsregionens mest expansiva.

I höst har också steg tagits mot att senarelägga sista bussturen från Norrtälje till kommunens yttre delar. Om sista bussen går från Norrtälje busstation vid 21.15 blir det möjligt för dem som har ärenden eller uppdrag på kvällstid i kommunens centrum att ta sig säkert hem med buss. Den möjligheten bör finnas på fler busslinjer i kommunen.

Förra våren bestämde Arbetsmiljöverket att kontantförsäljning inte får ske på SL:s bussar. Nu måste biljetter köpas i förväg. Det är krångligt för alla som inte bor nära ett försäljningsställe eller busstationen i Norrtälje. Vi har nu begärt att antalet biljettautomater och försäljningsställen ska utökas särskilt där det i dag är långt till försäljningsställe.

Jag har försökt lyfta frågan om en ny bussdepå i Hallstaviksområdet. Vandalisering nattetid av uppställda bussar drabbar människor med inställda bussturer till jobbet helt oacceptabelt. Nu gäller det att Norrtälje kommun bestämmer sig var man vill ha en ny bussdepå.

Att bygga ut och förbättra SL-trafiken kostar pengar. Det är viktigare än att de som reser enstaka gånger till exempel på teater i Stockholm får billigare resa. De som åker dagligen åker med månadskort.

Redan i dag betalar Norrtäljebor landets nästan högsta kommunal- och landstingsskatt 32:22 skattekronor jämfört med till exempel i Skånekommunen Vellinge, där man betalar 28:89. Socialdemokraterna vill ändå höja Norrtäljebornas skatt ytterligare.

Mer läsning

Annons