Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vi har ingen känsla för fartens fara

Våra instinkter är inte anpassade för att tolka riskerna med de höga farter ett fordon kan hålla. Och tur är kanske det.
- Om vi förstod hur farligt det är att köra bil skulle vi vägra, säger forskaren Astrid Linder.

Annons

Klättra upp tre och halv meter på en stege och känn efter. Är du inte van känns det antagligen oväntat otäckt.

Eller testa att klättra upp 14 meter på en klättervägg. Det är riktigt läskigt.

Känslan av fara är intuitiv och nedärvd sedan tusentals år, ungefär som den naturliga rädslan för ormar eller spindlar som många känner.

Samma spontana rädsla eller ens respekt för riskerna har vi inte när vi kör bil, trots att jämförelsen mellan höjd och fart är helt rimlig.

Att falla från tre och en halv meters höjd motsvarar samma krafter som att krocka i 30 km i timmen. Att falla från 14 meter motsvarar att krocka i 60 km i timmen.

- Vi är helt enkelt inte utformade för att bedöma riskerna när det gäller farter. Vi har nedärvda erfarenheter som lärt oss att vara rädda för höjder, men det finns inget sådant när det gäller att köra bil, säger Astrid Linder, forskare på VTI i Göteborg.

Det finns heller ingen naturlig förståelse för hur lång tid det tar att få stopp på bilen man kör. Vi vet alla precis hur lång tid det tar att stanna när vi springer eller cyklar i måttligt tempo. Men trots att vi hört det i körskolan och läst det i artiklar under årens lopp, har följande siffror svårt att sjunka in: Att det tar en sekund innan man ens hinner börjar bromsa en bil och att man på den tiden hinner köra 8 meter om man kör i 30 km i timman och 14 meter om ligger i 50 km.

Men kanske kommer bilisterna om några generationer att ha en bättre känsla för riskerna med höga hastigheter?

- Nej, det tror jag inte. Vi behöver exponeras för faran under tusentals år för att det möjligen ska hända, säger Linder.

Å andra sidan är det kanske lika bra, för utan fungerande transporter och infrastruktur skulle det moderna samhället kollapsa.

- Om vi hade samma känsla för riskerna med att köra bil som vi har för att klättra högt så skulle vi helt enkelt vägra köra bil.

Thomas Arnroth/TT Spektra  [email protected]

Hastighet och höjd Kraften i en krock kan översättas till kraften i ett fall.

Hastighet och Höjd:

30 km/tim 3,5 m

60 km/tim 14 m

90 km/tim 32 m

120 km/tim 55,5 m

Reaktionstider: När en plötsligt fara uppstår tar det en sekund innan man börjar bromsa bilen.

Kör man i 30 km hinner man köra 8,3 meter innan man ens börjar bromsa.

Kör man i 60 km hinner man köra 13,8 meter innan man börjar bromsa.

Risker för gående: Om en gående blir påkörd i 30 km i timmen är risken att omkomma bara 10 procent.

Om man istället blir påkörd av en bil som kör i 50 km är risken 85 procent.

Mer läsning

Annons