Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vem vågar trotsa partipiskan?

Den 10 september kungjordes att Flygskolan ska läggas ner. Med de 250 eleverna hopträngda i andra skolor påstods att kommunen kan spara pengar och bättra på sin usla lärartäthet. Ingen seriös konsekvensanalys eller dialog med personal, föräldrar eller elever föregick beslutet.

Annons

Singö skola skulle läggas i malpåse, men räddades av opinionen. I fallet Flygskolan rullar dock barn- och skolnämndens moderata ordförande Ann S Pihlgren på som en ångvält. Hon tycks ha både ögonbindel och hörselkåpor. Tigande styr hon rakt fram utan att se eller höra människorna och ropen på vägen framför sig.

Där spjärnar upprörda skolbarn, autistiska särskoleelever, föräldrar, lärare, skolsköterskor, rektorer och andra medborgare med skilda politiska preferenser emot. Men är folk så enfaldiga att de ställer sig i vägen så må de manglas.

Framför välten springer skolchefen Ulf Gustavsson och försöker borsta rent. Även han tiger under arbetet. Att bemöta argumenten så att alla medborgare kan jämföra och ta ställning det är för riskabelt när det står en massa väljare vid vägkanten.

Jag har följt debatten dag för dag i tre månader. Argumenten för att bevara Flygskolan har varit många och väl underbyggda. Men de allianspolitiker som har lovat moderaterna att rösta för en nedläggning har tigit. Det är fegt och förödande för demokratin.

Medborgaropinionen för Flygskolan har å andra sidan visat sig bred och välartikulerad:

• Skolsköterskan vid Flygskolan, Christina Lindefors, vittnar om hur just denna skolas lärare har utvecklat ”en särskild förmåga att ta hand om elever från olika kulturer och delar av världen och ge dem förutsättningar att fungera och växa in i vårt samhälle trots en i många fall svår start i livet”. Hon vädjar till politikerna att ”se till de mänskliga värden som Flygskolan representerar genom sin unika verksamhet”.

• Andra inlägg betonar den trygghet, som Flygskolans samtrimmade lärarlag ger till barn med i många fall ångestfylld bakgrund. Kommunen uppmanas att följa FN:s barnkonvention.

• Som en konsekvens av nedläggningen skulle Kvisthamra och andra skolor få ta emot stora grupper nya elever och lärare. Vad som händer med arbetslag, pedagogik och lokaler är inte utrett. Men vi vet att de autistiska barnen återigen tvingas flytta, vilket skapar djup ångest lång tid framöver, något som framhålls med kraft av autismkonsulten Monica Eriksson.

• Andra debattörer med goda argument för Flygskolan är rektor Jaak Kriisa i Väddö, eleven Nilofar Aghdam, lärarna vid Flygskolan Rolf Hedin, Kristina Aldén och Kjell Gudmundsson, politiker från socialdemokraterna, vänsterpartiet och kristdemokraterna samt föräldrar och morföräldrar vid Flygskolan som bland annat uttrycker stark oro för att små barn ska tvingas att resa och gå i tung trafik till skolor i andra delar av staden.

En stor demonstration har genomförts i regn och rusk. Men de ansvariga politikerna och tjänstemännen fortsätter att tiga inför allmänheten. Ångvälten rullar på som om inget har hänt.

Norrtäljes kommun är enligt Lärarförbundet sämst i landet på att driva skolor. Behörigheten till gymnasiet bara minskar. I år är den lägre än någonsin. Det väljer Ulf Gustavsson att bortse från när han kommenterar ett litet halmstrå i statistiken, en svag ökning av meritvärdena, med orden: ”Det är glädjande och pekar åt rätt håll.” Det är ju ren galghumor.

Nyckeln till skolframgång ligger inte i att köra över människor som vill rädda en väl fungerande skolenhet. Den unika lärarkompetens och vi-känsla som finns på denna skola har tagit många år att bygga upp. Låt den i stället bidra till att lyfta kommunens usla skolrykte.

Alla undrar nu vilka borgerliga politiker i kommunfullmäktige som i dag vågar trotsa partipiskorna och följa Göte Waaras (kd) goda råd: ”Visa politiskt mod, klokskap och storhet genom att bevara Flygskolan så vinner vi kommande val!”

Mer läsning

Annons