Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Var tredje mack hotas av nedläggning

En nedläggningsvåg drar fram över landets bensinstationer. Orsaken är svikande lönsamhet. I februari stängde OKQ8 i Herräng, vid årsskiftet är det dags att slå igen portarna för gott på systermackarna i Edsbro och Hallstavik.

Annons

Detta är bara början. Fler nedläggningar är på gång, i vissa fall offentliga, i andra fall omgärdade av tystnad. En kvalificerad gissning från branschen är att var tredje bensinstation läggs ned kommande år.

Den statistik som Svenska Petroleum Institutet, SPI, tagit fram, visar att jämfört med år 2000 finns det idag 500 färre stationer runt om i landet.

Nu försvinner alltså runt 1 200 till. För den som inte bor i en centralort kan nedläggningarna slå hårt, inte minst med tanke på dagens höga bensinpriser.

Ulf Svahn, vd på SPI, menar att eftersom det handlar om en fri marknad där varken ekonomisk samverkan eller kartellbildning kan förekomma så kan också nedläggningarna drabba en enda ort hårt.

När nu dessutom alla bolag drar ned kan det föra med sig att en ort kan bli helt utan bensinstation medan en annan har ett stort antal.

 Man kan se att den fria marknaden för med sig konsekvenser som är mindre lyckliga, säger han. En tydlig trend är dock att när de traditionella servicestationerna minskar så ökar automatstationerna.

Mikael Johansson som är ansvarig för franschisingavtalen inom Statoil berättar att 30 procent av bolagets bensinstationer berörs av nedläggningar.

En del omvandlas till automatstationer, som exempelvis i Rimbo. Dessutom sägs avtalen med samtliga sjöstationer upp, men vissa drivs vidare i privat regi, till exempel i Spillersboda och Herräng.

En orsak till den dåliga lönsamheten är ökande bensinpriser och snålare bilar, hårdare miljöregler och installation av etanolpumpar. Det har gjort att marginalerna minskat i både bolags- och försäljningsleden.

De investeringar som krävs för att införa E85 i utbudet till hösten är också kostsamma. Enligt flera av de bensinbolag NT talat med kan notan i värsta fall sluta på mellan en halv och en miljon kronor.

Orsaken är att etanol är så pass aggressivt att det krävs särskild beläggning på rör, tankar och pumpar. Detta påverkar självklart besluten om nedläggning.

De bensinstationer som läggs ned måste saneras innan de kan säljas vidare för annan verksamhet.

Beslut om nivån på saneringen tas av kommunen och saneringen kan i snitt kosta bensin­­bolaget 300 000400 000 kronor.

Eva Janson [email protected]

Bensinen tappar

Bensinförsäljningen minskade med 2 % från 2006 till 2007.

Försäljningen av diesel ökade däremot med 5,8 %.

E85 leder stort med en ökning från 2006 till 2007 med 70 %. Därefter har dessutom volymerna fördubblas fram till idag.

Källa: SPI

Sista året med macken i Hallsta

En av de bensinstationer som drabbas av nedläggning är OKQ8 i Hallstavik. Ägarna Christer Andersson och Annika Sjökvist tog över efter en konkurs för tre och ett halvt år sedan. Just när de känner att de börjar få stabilitet i verksamheten kom dråpslaget.

Lagom till midsommar fick de besked om att till sista december ska bensinstationen stängas.

 Det kom som en chock, säger Christer Andersson. Som vi har kämpat båda två för att kunna få företaget att bli lönsamt. Och när vi äntligen kan börja leva normalt så kommer det här beskedet.

Christer Andersson och Annika Sjökvist driver sin bensinstation på franschisingavtal. Det innebär att de hyr lokalen och köper de varor de säljer genom OKQ8. De äger själva sitt företag, men inte lokalen. Och det är inte deras omsättning som varit för blygsam, utan de kostnader som bensinbolaget eventuellt kan drabbas av på grund av att stationen börjar bli gammal och kan behövas restaureras.

 Det är den förklaring vi fått, säger Christer Andersson. Om vi hade haft problem med att driva stationen skulle jag kunna förstå nu känns allt bara som ett stort frågetecken. Man tappar motivationen men måste ändå löpa linan ut för kundernas skull.

Oron över att förlora de pengar de investerat i bensinstationen är stor. Renovering av biltvätten och annat för att förbättra för både miljö och kundkrets har kostat flera hundra tusen kronor.

 Men mest känns det bara konstigt och tomt över att det är slut.

Bernt Stening driver OKQ8-stationen i Edsbro. Även hans avtal har blivit uppsagt till den sista december. Han har drivit sin bensinstation i egen lokal i tio år. Också för honom kom beskedet oväntat och inte heller har han fått någon ordentlig förklaring. Bernt Stenings bensinstation är Edsbros enda tankställe.

Eva Janson

Mer läsning

Annons