Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Väg 76 får underkänt

Riksväg 76 mellan Edsbro och Hallstavik får underkänt i en rapport om vägsäkerheten i Stockholmsregionen. Motormännens riksförbund som gjort rapporten föreslår rensning runt vägen. Vägverket vill se över hastigheten.

Annons

I en färsk rapport från Motormännens riksförbund får Stockholmsregionens vägnät bäst betyg i hela landet.

Men några vägar når inte upp till kraven och det är framförallt i Roslagen som säkerheten brister.

Vägarna är tungt trafikerade och tillåter höga hastigheter, men säkerheten håller inte måttet, säger Niklas Stavegård, trafiksäkerhetsansvarig på Motormännens riksförbund.

Riksväg 76 mellan Edsbro och Hallstavik är den vägsträcka i länet som får i särklass sämst betyg i rapporten, tvåa av fyra möjliga stjärnor enligt det europeiska bedömningssystemet EuroRAP, vilket innebär underkänt.

Antingen får man rensa bort träd och stenar runt vägen eller sätta upp sidostängsel, säger Niklas Stavegård.

Vägverket gläds åt Motormännens inventering.

Vi kommer att använda den som underlag i en kommande hastighetsöversyn och åtgärdsplanering, säger Karin Nordqvist, strategisk planerare på Vägverket region Stockholm.

Väg 77 som också utvärderats i rapporten där man utgått från vägens utformning och hastighetsbegränsning får ett betydligt bättre betyg än 76:an.

Trafikpolisen som känner till olycksstatistiken har helt motsatt åsikt om vägarnas säkerhet.

Vi uppfattar 77:an som en sämre och mer trafikfarlig väg än 76:an. Och jag tycker personligen att den första biten av 76:an från Norrtälje är den sämre, men väghållaren ser inte till olycksstatistiken utan till vägens utformning. 76:an kanske inte är anpassad till att vara en 90-väg, säger Per Löhman, chef för trafikpolisen i Norrtälje.

Polisen måste också brottas med ett faktum som Vägverket inte behöver ta hänsyn till att många inte bryr sig om hastighetsbegränsningen.

Många tycker att det är för låga hastigheter generellt och vi ser ju att folk kör för fort. Men det kostar mycket pengar att öka vägsäkerheten. Det är betydligt billigare att sänka hastigheten, säger Per Löhman.

I den här rapporten undersöktes bara de tungt trafikerade vägarna 76 och 77. I en rapport från 2007 underkändes även E18 mellan Norrtälje och Kapellskär.

Mer läsning

Annons