Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Telia backar och betalar Rimbobos skadade bil

Nu backar Telia Sonera och ersätter Emil Stenros för de skador en fallande telefonkabel orsakat på hans bil. 

Annons

Stenros vände sig till tv-programmet Plus utan resultat men efter ett telefonsamtal från NT gjorde bolaget en helomvändning.

 Mot stora börsbolag och myndigheter har man inte en chans, konstaterar Emil Stenros.

I mer än tre år har han försökt få upprättelse, både ekonomiskt och rättsligt.

De får mig att känna mig som en bov, som om det är jag som gjort fel, säger han.

Olyckan inträffade när Emil Stenros var på väg till Norrtälje. Han körde på väg 77, ungefär i jämnhöjd med Husby kyrka, när en telefonkabel föll ner på motorhuven. ­Kabeln slet sönder backspegeln och repade lacken på bilen.

När Emil Stenros fått räkningen på skadorna vände han sig till Telia Sonera för att få hjälp med självrisken på 3 000 kronor.

 När jag inte är skyldig, borde det inte vara jag som står för kostnaderna.

Via Telia Soneras skadereglerare Kjell Wingmyr fick Stenros veta att olyckan inte var Telia Soneras fel.

De menade att det var jag som kört för fort eftersom jag skulle ha hunnit stanna. Men jag körde inte fort och kabeln föll rätt ner på bilen, säger Emil Stenros.

Han har konstaterat att olyckan kunde ha undvikits om kabeln varit fäst på stolpens motsatta sida.

 Då hade den inte fallit ner på vägen.

Emil Stenros har påpekat det, både för Telia Sonera och för Vägverket.

 Men Vägverket hän­visar till uppgifter från Telia ­Sonera och där säger man bara att stolpen och kabeln är besiktigade och utan fel.

 Man betalar ju vägskatt för att få köra på en säker väg, hade det varit en motorcyklist som fått kabeln på sig, hade han omkommit, säger Emil Stenros.

För att få upprättelse tog han hjälp av en ­advokat.

 Han bad att få se Telia ­Soneras besiktningsprotokoll men det fick han inte. Det enda de skickade var en tjock lunta med papper.

 Det är säkert 60 sidor, allt handlar om stolpen men inte ett ord om fästet och kabeln. Det är som att spotta mig i ansiktet.

Till sist vände han sig till tv-programmet Plus.

 De kom ner från Umeå och filmade i fyra timmar.

Plus-profilen Sverker Olofsson avlutade inslaget med att slänga en kabel i soptunnan och ­konstatera att Telia Sonera inte lagt ut ett öre medan Emil Stenros fått betala 3 000 kronor och hans försäkringsbolag 14 000 kronor. Trots att det inte gav några pengar ­tycker Emil Stenros att ­inslaget i Plus kändes som en upprättelse.

Telia Sonera backar och ersätter skadorna

RIMBO

Det var den 23 november 2005 som kabeln föll ner på Emil Stenros bil. Först i går, när NT ringde och frågade varför det är han som ska stå för skadorna, lovade Telia Sonera att stå för självrisken.

När NT, efter att ha träffat Emil Stenros i går, ringde skadereglerare Kjell Wingmyr på Telia Sonera svarade han att han inte får uttala sig för pressen.

Han hänvisade till kommunikationschef Nina Stridsberg. När NT förklarade ärendet bad hon att få återkomma. Efter någon timma ringde hon upp och sa att Telia Soneras nätbolag Skanova inte är ersättningsskyldiga i fall där det handlar om olyckor, men trots det, i går, tog ett beslut om att ersätta Emil Stenros.

Skanovas uttalande

Nina Stridsberg bad att få göra följande uttalande

i NT: ”Anledningen till att det är Emils försäkringsbolag och inte vi som är ­ersättningsskyldiga i det här ­fallet är att det handlar om en olycka, så kallad force majeure. Vi är ersättningsskyldiga i de fall vi är försumliga eller vårdslösa, vilket vi inte varit här. Vi tycker det är tråkigt att Emil Stenros har drabbats och för att visa vår goda vilja har vi därför i det här speciella fallet beslutat att ersätta Emil för det utlägg han haft på 3 000 för självrisken i sin försäkring.”

Sofi Piehl

Mer läsning

Annons