Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Sveriges mesta trafikpolis

Ruben Börjesson har varit trafikpolis i drygt 40 år och har trivts på jobbet varenda dag. Om det vore möjligt skulle han gärna jobba i 40 år till. Fast de flesta känner nog inte igen honom från vägarna utan från debattsidor och tv-program.

Annons

Nu senast var han domare i den omdiskuterade tv-serien Sveriges värsta bilförare. Ruben Börjesson antogs till polishögskolan i Malmö 1966 men hade egentligen gjort sitt yrkesval redan tio år tidigare när hans syster blev ihjälkörd av en rattfyllerist. En bekant till familjen, som blev ett stort stöd i sorgearbetet, var trafikpolis.

- Han var en trygg person och hade en häftig motorcykel. Det imponerade på mig. Så målet var tidigt utstakat - jag skulle bli trafikpolis.

Redan 1967 fick han sin uniform och efter två års specialutbildning började han på trafiksektionen hos polisen i Nyköping.

- På den tiden fick vi en väldigt gedigen utbildning på alla typer av fordon. I dag är det betydligt sämre.

Ruben Börjesson är inte bara en ovanligt kunnig polis utan också en duktig bilförare med flera SM-medaljer i rally på hyllan hemma i sörmländska Runtuna. Sex år i rad vann han också det internationella polisrallyt och utsågs till världens snabbaste polis. Det resulterade i att han fick jobba mycket med förarutbildning inom polisen. Efter Palmemordet 1986 ställdes ökade krav på säkerhet när viktiga personer skulle transporteras i bil och Rubens kunskaper blev internationellt efterfrågade. Genom åren har han jobbat med polisen i Ukraina, Singapore och Nya Zeeland, varit instruktör hos FBI i USA och utbildat privatchaufförer på multinationella företag. Dessutom jobbade han en tid som instruktör hos den gamle F1-världsmästaren Jackie Stewart i England.

Vid sidan av polisjobbet är Ruben Börjesson i dag testförare på Teknikens värld, en populär radioröst hemma i Södermanland och domare i tv-programmet Sveriges värsta bilförare.

- Den där tv-serien har jag fått mycket skäll för. Dessutom blev jag JO-anmäld. Men den har också skapat en het debatt om trafikfrågor och det var ju mitt främsta mål, säger han.

För han gillar att debattera, både med trafikanter och med sina egna kolleger. Gärna offentligt och via medier. Han har till och med slagit rikspolischefen på fingrarna några gånger.

- När det gäller våra nykterhetskontroller och fartkontroller så är mina kolleger ibland mer motsträviga än de trafikanter vi stoppar. Jag tycker att dagens bilförare är kunniga och jag har inget emot att bli ifrågasatt - då får jag ju chansen att förklara hur vi jobbar.

Rubens tips: Så gör du vid en trafikolycka

Om du kommer först till en trafikolycksplats är du skyldig att stanna och ta reda på vad som har hänt. Varna också så fort som möjligt andra trafikanter så att inte olyckan förvärras.

Innan du ringer 112 bör du kontrollera hur många som är skadade, om någon sitter fastklämd eller om det finns något utsläpp eller läckage.

Orientera dig så att du vet ungefär var du befinner dig. Finns det någon vägskylt, avtagsväg, kraftledning, vattendrag, kyrka eller annat riktmärke i närheten?

Är du på en motorväg är det bra att veta i vilken färdriktning olyckan hänt.

Om en lastbil är inblandad ska du kontrollera om lastbilen är märkt med en orange skylt som varnar för farligt gods. Sedan är det dags att slå larm genom att ringa 112. (TT Spektra)

Mer läsning

Annons